AGF-schap van AH. - Foto: Joep van der Pal
Klanten geven structureel meer uit aan aardappelen, groenten en fruit. Dat is zowel in geld uitgedrukt als in aandeel van de totale uitgaven aan voeding.
Met 21% van de bestedingen aan voeding en dranken is AGF de grootste uitgavenpost (in voeding). Deze uitgaven zijn iets hoger dan voor vleesproducten. Die uitgaven zijn goed voor 20% van het totaal voor voeding. Brood, broodproducten, gebak en banket volgt met 19%.
Er is een voorzichtige stijging in het aandeel van aardappelen, groenten en fruit waarneembaar sinds 2005. Dat aandeel is een paar procentpunten toegenomen ten koste van andere voedingsmiddelen als vlees, brood en kruidenierswaren, melden onderzoekers van Wageningen Economic Research in de Staat van de Landbouw, Natuur en Voeding. De aandelen zijn berekend over 2021.
De uitgaven in euro aan AGF zijn de laatste jaren ook flink gestegen. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er vanaf 2015. Dat jaar gaf een huishouden â¬Â 261 uit aan vers fruit en â¬Â 277 aan verse groente. In 2020 was dat achtereenvolgens â¬Â 342 en â¬Â 355 (zie diagram). In aandeel van de totale bestedingen (niet alleen voeding) stegen uitgaven aan vers fruit en verse groente elk van 0,8 naar 1,0%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp