Skip to content

Agrico boekt recordomzet

Aardappelbedrijf Agrico boekte in 2021-’22 een recordomzet van € 343 miljoen.

Updated on:
Business
Nieuws
Boekjaar 2021-’22 liet Agrico niet onberoerd, schrijft de coöperatie in het jaarverslag. Foto: Koos Groenewold premium

Boekjaar 2021-’22 liet Agrico niet onberoerd, schrijft de coöperatie in het jaarverslag. Foto: Koos Groenewold

Aardappelbedrijf Agrico boekte in 2021-’22 een recordomzet van € 343 miljoen. Dat is 17% meer dan vorig boekjaar.

De kosten stegen echter ook flink, met 35%. Agrico moest meer betalen voor energie, verpakkingen en transport. De gestegen kosten konden deels worden doorberekend aan de afnemers, wat de omzet een extra duw omhoog gaf.

Voor consumptieaardappelen betaalde Agrico zo’n 47% meer

Door de gestegen omzet kon Agrico de uitbetaling aan de telers met bijna 20% verhogen. De gemiddelde prijs voor pootaardappelen lag ruim 20% hoger dan het boekjaar ervoor. Voor consumptieaardappelen betaalde Agrico zo’n 47% meer. Ook de uitbetalingsprijzen per kilo voor biologisch pootgoed- en consumptieaardappeltelers waren flink hoger. Door phytophthora hebben de biologisch telers minder kilo’s geoogst, waardoor de financiële opbrengst per hectare tegenviel. Lees ook: Agrico wil groei in vroege pootgoedafzet Boekjaar 2021-’22 liet Agrico niet onberoerd, schrijft de coöperatie in het jaarverslag. Het werd getekend door economische en politieke turbulentie. Bij veel bestemmingen was het lastig om tijdig voldoende containers te vinden om de aardappelen te transporteren.
De effecten van de pandemie vielen uiteindelijk mee voor Agrico
Desondanks was 2021-’22 financieel een goed jaar, schrijft manager finance & control Mark Kranenburg in het jaarverslag. “De effecten van de pandemie vielen uiteindelijk mee. De meeste markten trokken qua volume behoorlijk aan en er werden goede prijzen betaald. De marges vielen groter uit dan verwacht, de kosten bleven binnen budget en de inkomsten uit licentieteelt laten een gezonde groei zien van bijna 20%. Ook de resultaten van de buitenlandse dochters waren beter dan verwacht.”
Agrico verhandelde in Nederland 6% meer pootaardappelen, ondanks dat pootgoed flink duurder was. Kranenburg: “Daardoor haalden we met pootgoed € 33 miljoen meer omzet. Het aanbod aan consumptieaardappelen nam 20% af, maar ook hier stegen de prijzen flink, waardoor € 12 miljoen meer omzet binnenkwam. De buitenlandse dochters deden het ook goed. De resterende € 5 miljoen omzetstijging is toe te schrijven aan meer omzet bij een aantal van onze dochterbedrijven.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur