Tot dusverre draaide het korteketenproject BOER&NLekker van Agrifirm om verkoop bij collega-boerderijwinkels. - Foto: Koos Groenewold
Agrifirm wil de lokale afzet van producten van telers en boeren vergroten naar winkels en horeca. Daarvoor investeert het in een samenwerking met bestelplatform Lokalist voor zijn korteketenproject BOER&NLekker.
Vijftig boeren in Utrecht en Noord-Brabant sluiten zich aan bij het netwerk BOER&NLekker dat hen koppelt aan de zakelijke markt (horeca en retail). Het is de bedoeling dat het netwerk snel landelijk wordt uitgebreid.
Het netwerk gaat telers helpen om hun eigen verkoop efficiënter te organiseren en te verbinden met meer en grotere zakelijke klanten. De omzet gaat zo omhoog en er zou minder tijd nodig zijn voor de organisatie van de eigen lokale afzet. Daarbij bepaalt de teler zelf voor welke prijs hij product verkoopt en aan wie, stelt Agrifirm.
Lees ook: Agrifirm: streven naar gezonde marge bij korte keten
Meer afzet dan alleen via boerderijwinkels
Op het Verscongres van kennisinstituut EFMI in november 2023 zei Agirifirm-topman Dick Hordijk al dat het platform mogelijk een toevoeging krijgt van winkels. Tot dusverre draaide BOER&NLekker om verkoop bij collega-boerderijwinkels. Via een app kunnen klanten product kopen. De bestelling wordt dan vervolgens uitgegeven bij een boerderijwinkel.
Uit het project bleek dat klanten wel geïnteresseerd zijn in het lokale product, maar niet elke week de boerderijwinkel willen bezoeken. Het volume bleef daardoor te laag.
Eerder werkte Agrifirm met BOER&NLekker via bestelplatform Local Heroes. Dit bedrijf kondigde in november 2023 ermee te stoppen. Het model met centrale ophaalpunten bleek moeilijk schaalbaar te zijn.
Lees ook: Agrifirm en Schouten werken samen aan Nederlandse tempeh