Brood, groente, fruit, vlees en zuivel worden het meest geconsumeerd. - Foto: Canva
In dit artikel
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker bij de consument. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor.
De themaâs rechtvaardigheid, diervriendelijkheid, milieuvriendelijkheid en begrippen als transparantie, natuurlijk en regionaal worden steeds belangrijker voor de consument. Waar voorheen persoonlijke aangelegenheden zoals smaak en prijs de belangrijkste factoren waren om voedsel te kopen, verschuift dat nu.
Marleen Onwezen, onderzoeker bij Wageningen University & Research (WUR): âOok zien we duurzame intenties. Zo blijkt 60% van de mensen verschillende duurzame productkenmerken relevant te vinden bij de aankoop van producten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan diervriendelijke keurmerken, een recyclebare verpakking, of een plantaardig product. Als we vragen of consumenten ook bereid zijn meer te betalen voor duurzame producten geeft zoân 60% aan daartoe bereid te zijn.â
Meer alternatieve eiwitten
Brood, groente, fruit, vlees en zuivel worden het meest geconsumeerd. Alternatieve eiwitten zoals zeewier, tofu, peulvruchten en vis kunnen het nog niet winnen van de dierlijke varianten. Volgens de onderzoeker kiezen mensen eerder voor meer groenten en fruit of peulvruchten en vindt de consument zeewier en insecten nog te ver gaan. Het aantal flexitariërs (mensen die enkele dagen geen vlees eten), vegetariërs en veganisten blijft wel stijgen. Flexitariërs gaan van 3,5% naar 7,3%, vegetariërs van 3,5% naar 4,9% en veganisten van 0,6% naar 2%.
Waardering agri- en foodsector
Naast cijfers wordt ook in iedere peiling gekeken naar de waardering van die agri- en foodsector. In 2020 was voor het eerst weer een stijging te zien in de waardering. Dit jaar bleef de waardering nagenoeg stabiel. In vergelijking met andere sectoren wordt de agri- en foodsector relatief positief gewaardeerd. Over tuinbouw en akkerbouw is men het meest enthousiast, varkens- en pluimveehouderij zijn de hekkensluiters.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp