Skip to content

AH gaat meer doen aan mensenrechten

Updated on:
Nieuws
Retail
Albert Heijn Nederland past due diligence toe, zegt een woordvoerder van de supermarkt. Foto: ANP premium

Albert Heijn Nederland past due diligence toe, zegt een woordvoerder van de supermarkt. Foto: ANP

Albert Heijn Nederland gaat specifieker benoemen wat de supermarkt doet om de naleving van mensenrechten bij leveranciers te bevorderen.

Dat is de supermarkt overeengekomen met ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. Die publiceerde onlangs een rapport met de conclusie dat het nog steeds niet goed is gesteld met de mensenrechten bij de leveranciers aan supermarkten. Vooral vrouwelijke arbeiders worden vaak uitgebuit. Eerder hadden Lidl en Jumbo ook al aangegeven meer te doen aan de naleving van mensenrechten.

Due diligence-aanpak van AH

Albert Heijn Nederland past due diligence toe, zegt een woordvoerder van de supermarkt. “Certificering lost niet alle problemen op. Daarom gaan we de ketens van producten uit risicolanden, landen waar de bescherming van mensenrechten en milieu niet vanzelfsprekend is, verder onderzoeken. Dat is onze due diligence-aanpak. We hebben meer controle en kunnen sneller veranderingen doorvoeren in de productieketen van onze huismerkproducten. Onze due diligence-aanpak is gebaseerd op de United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights en de Oeso Due Diligence Handreiking voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. We hebben met Oxfam afgesproken dat we specifieker gaan benoemen wat we op dit terrein doen.”

Uitbuiting in hun ketens tegen te gaan

De woordvoerder stelt dat de supermarkt al veel aandacht heeft voor mensenrechten. “Maar het onderwerp is breed. Alle mensenrechten verdienen aandacht, maar welk recht laat je zwaarder wegen? Er zit ook verschil tussen regio’s in de wereld en tussen de diverse industrieën. Dit maakt het specifiek benoemen lastig, maar we hebben met Oxfam afgesproken daar meer aan te doen.”

Oxfam Novib stelt dat Albert Heijn, Jumbo en Lidl hun verantwoordelijkheid erkennen om uitbuiting in hun ketens tegen te gaan.

Andere supermarkten, zoals Aldi en Plus, kunnen niet langer achterblijven

Oxfam had een sms-actie georganiseerd om druk te zetten op supermarkten, zegt Ioan Nemes, hoofd van private sector bij Oxfam Novib. “Dankzij deze protest sms-berichten nemen de drie grootste supermarkten van Nederland, die 67% van de markt in handen hebben, nu actie om de vrouwenrechten in hun productieketens te verbeteren. Andere supermarkten, zoals Aldi en Plus, kunnen niet langer achterblijven. Onze campagne laat zien dat druk van buiten nodig blijft om grote bedrijven te laten veranderen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur