AH is het Beter voor Natuur & Boer-merk in 2017 gestart. Foto: Albert Heijn
In dit artikel
Albert Heijn (AH) stelt het Beter voor Natuur & Boer-beeldmerk open voor andere partijen.
Meer partijen en boeren kunnen aansluiten
Door de programmaâs van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, wil de supermarktketen naar eigen zeggen actief bijdragen aan een nieuw voedselsysteem in Nederland. Een woordvoerder van AH licht toe dat er voor de bestaande ketens niets veranderd. âWe stellen de ketens niet open, maar de programmaâsâ. Wel kunnen meer partijen en boeren zich aansluiten. In nieuwe ketens binnen hetzelfde keurmerk met dezelfde afspraken over verdienmodel, compensatie van duurzaamheidsinvesteringen en afnamegaranties.Royal A-ware
AH is het Beter voor Natuur & Boer-merk in 2017 gestart. De inhoud van deze programmaâs is gezamenlijk met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. Goed voorbeeld is de samenwerking met zuivelonderneming Royal A-ware, tot nu toe de enige leverancier van AH-zuivel onder het Beter voor Koe, Natuur & Boer-beeldmerk. Doorontwikkeling in dit zuivelprogramma vindt plaats in samenwerking met A-ware en melkveehouders in het programma. Wel kunnen zoals gezegd meer partijen en boeren aansluiten, bijvoorbeeld FrieslandCampina. Een woordvoerder van Royal A-ware laat weten dat het openstellen van de programmaâs kansen biedt voor boeren om verder te verduurzamen en een premie te krijgen voor de investeringen die zij daarvoor moeten doen. A-ware geeft aan zich in te zetten voor een toekomstbestendige zuivelsector. Het openstellen van het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma door AH draagt hier volgens de zuivelonderneming aan bij. De huidige samenwerking met AH blijft ook volgens A-ware onveranderd.Langlopende afspraken
In totaal zijn momenteel 1.100 boeren en telers bij het Beter voor Natuur & Boer-programma aangesloten. Het gaat om langlopende afspraken met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland. Jaarlijks worden de programmaâs onafhankelijk gecontroleerd door certificerende instanties en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal. Milieu Centraal kent momenteel 12 topkeurmerken waaronder Biologisch, Beter Leven en On the way to PlanetProof. De onafhankelijke voorlichtingsorganisatie definieert topkeurmerken als koplopers onder de keurmerken op voeding die de hoogste eisen stellen op het gebied van milieu, dier en mens. Momenteel is AH nog eigenaar van het beeldmerk Beter voor Natuur & Boer, maar dat wordt een onafhankelijke partij. Dit is volgens een woordvoerder nodig om een topkeurmerk bij Milieu Centraal te worden.Eén duurzaamheidskeurmerk voor voeding
In reactie op het AH-nieuws roept Stichting Milieukeur AH op om samen te werken aan één duurzaamheidskeurmerk voor voeding. SMK voert al topkeurmerk On the way to PlanetProof voor een groot aantal categorieën versproducten als agf, sierteelt, zuivel en eieren. Volgens SMK tonen de systemen van AH en SMK inhoudelijk veel gelijkenissen. Eén transparant keurmerk voor duurzamere versproducten verlaagt volgens SMK de kosten voor boeren en telers op het gebied van verduurzaming en certificatie, en versterkt de positie van boeren en tuinders om hun duurzamere producten ook internationaal te verwaarden. Het zou bovendien de mogelijkheden vergroten om aan te sluiten bij overheidsregelingen, en erkenning te krijgen van maatschappelijke organisaties en consument.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp