Een medewerker voorspelt de houdbaarheid van aardbeien met de scanner die OneThird heeft ontwikkeld. - Foto: OneThird
Supermarktketen Albert Heijn gaat de kunstmatige-intelligentietechnologie (AI) van start-up OneThird gebruiken om voedselverspilling in de aardbeienketen tegen te gaan. Met de technologie valt de houdbaarheid van aardbeien beter te voorspellen. Dat kan verspilling verminderen.
De AI-technologie van OneThird scant groenten en fruit. Op basis van vorm en kleur bepaalt die wat de kwaliteit is. In een interview met Food&Agribusiness vertelde Laurens Drapers van OneThird dat de kwaliteit van aardbeien heel variabel is. “Over het algemeen wordt gesteld dat aardbeien zes dagen houdbaar zijn, maar in werkelijkheid fluctueert de houdbaarheid tussen vier en twaalf dagen.”
De gehele keten kan de technologie gebruiken, van teler tot supermarkt, om de kwaliteit realtime te bepalen. Het werkt op basis van algoritmes en een enorme database met afbeeldingen van aardbeien.
OneThird uitbreiden naar andere producten
Bakker Barendrecht, groente- en fruitleverancier van Albert Heijn, is een meerjarige samenwerking aangegaan met OneThird om de technologie verder te ontwikkelen voor aardbeien. Uiteindelijk wil Bakker Barendrecht de technologie ook inzetten voor andere bederfgevoelige groente en fruit.