Foto: ANP
In dit artikel
Ahold Delhaize verkoopt meer, met name in de Verenigde Staten, maar slaagt er in Europa niet in om alle kosten door te berekenen naar de consument. De winst over 2022 valt daarom lager uit.
Klanten trekken met prijsacties
De omzet steeg in Europa met 5,7%. Het afgelopen jaar heeft Ahold Delhaize flink ingezet om klanten te blijven trekken in dure tijden. Dat komt volgens topman Frans Muller door de introductie van meer prijsfavorieten en het uitbreiden van het huismerkenassortiment. Daarnaast heeft het bedrijf zoân â¬Â 1 miljard aan kosten bespaard. Daar gaat zijn onderneming mee door, zegt Muller. Ook praat Ahold Delhaize met leveranciers over hun prijzen. âDe energieprijzen en grondstofprijzen dalen nu. We verwachten dat leveranciers dat ook weergeven in de prijzen die zij voor hun producten vragen.âMeer winkels in Europa
Wereldwijd heeft Ahold 7.659 winkels. Daar is in het afgelopen jaar een flinke slag geslagen door de franchisedeal met winkels van Jan Linders en Deen in Nederland. In Europa kwamen er 204 winkels bij in 2022. In de VS werd het winkelbestand met 3 uitgebreid. De online omzet van Ahold Delhaize groeit langzamer dan verwacht. De totale omzet is â¬Â 8,6 miljard. De online omzet in Europa viel zelfs lager uit dan in 2021. Volgens Muller is dat te verklaren door het moeizame jaar van Bol.com, waar de omzet met 1,9% afnam.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij