Foto: ANP
In dit artikel
Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com, heeft de winstverwachting voor dit jaar verhoogd.
Het bedrijf blijft profiteren van ander consumentengedrag, zoals online boodschappen doen en laten bezorgen. Het concern heeft in het eerste kwartaal van dit jaar goed gedraaid door de coronacrisis. De omzet van het hele concern steeg in het eerste kwartaal naar ruim € 18 miljard, bijna 6% meer dan een jaar geleden. De omzet in Europa steeg nu harder dan in de VS, waar het concern wel de meeste omzet haalt. Het concern geeft aan dat vergelijken lastig is in de huidige marktomstandigheden. Ten opzichte van twee voorgaande jaren als basis was de groei in Europa 18% in kwartaal 1, vooral door de merken in de Benelux en Tsjechië.
Online plust 103%
De online omzet pluste in het eerste kwartaal met 103% ten opzichte van kwartaal 1 in 2020. In Europa was de stijging bijna 79% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021, dat is net iets meer dan de groei in het vierde kwartaal. Het concern gaat er vanuit dat online verder groeit, zowel in Food als bij Non-food, zoals Bol.com. Topman Frans Muller wijst er onder meer op dat thuiswerken meer dan voor de crisis de markt verandert.
Nettowinst lager
De nettowinst kwam uit op € 550 miljoen in het eerste kwartaal, iets lager dan in het eerste kwartaal van 2020. De daling kwam vooral door hogere kosten die het concern maakt vanwege corona, die extra kosten becijfert Ahold Delhaize op € 150 miljoen alleen in het eerste kwartaal.