Foto: ANP
In dit artikel
Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal meer omzet gemaakt, de winst kwam lager uit.
De omzetstijging is wel op basis van constante wisselkoersen. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com verwacht voor heel 2021 wel meer winst te maken. Bij de cijfers over het eerste kwartaal gaf Ahold Delhaize ook al aan dat de verwachte winst voor dit jaar hoger zal uitpakken. Ahold houdt daarmee een flink deel van de omzetstijgingen door corona in de eerste helft van 2020 vast.
Meer omzet bij gelijke koersen
De omzet van Ahold in het tweede kwartaal kwam uit op â¬Â 18,6 miljard (+3%), over het eerste halfjaar kwam de omzet uit op bijna â¬Â 37 miljard (+4,4%). Op basis van de actuele wisselkoersen is er echter sprake van een omzetdaling van 2,4% in het tweede kwartaal en komen de cijfers in het eerste halfjaar uit op min 1,1%. Van de omzet in het eerste halfjaar is â¬Â 21,9 miljard behaald in de VS. Europa was goed voor ruim â¬Â 15 miljard omzet, dat is een plus van 6,4% op basis van constante wisselkoersen. Volgens Ahold Delhaize zijn de goede resultaten in Europa toe te schrijven aan Albert Heijn, Bol.com en de activiteiten in Tsjechië.
Winst lager
De operationele winst pakt met â¬Â 817 miljoen 13% lager uit dan een jaar geleden toen de coronacrisis piekte. De winst in de VS daalde harder dan in Europa het afgelopen kwartaal. Over het eerste halfjaar noteert het concern in Europa een operationele winst van â¬Â 670 miljoen (+7,5%). In de VS is de winst in het eerste halfjaar met â¬Â 1 miljard ruim 22% lager dan in 2020.
Online goed voor 10%
De online omzet van het bedrijf is met â¬Â 3,8 miljard in het eerste halfjaar goed voor ruim 10% van de totale omzet. De online-omzet groeide met 67% in het eerste halfjaar, in het tweede kwartaal was de groei wel duidelijk minder ten opzichte van vorig jaar. Toen boomden de onlineverkopen juist door het uitbreken van corona.
In Europa ligt het aandeel online verkopen flink hoger dan in de VS, dat komt mede door bol.com. De groei van online gaat inmiddels in de VS harder dan in Europa. Over het eerste halfjaar steeg online in de VS met meer dan 100% ten opzichte van 2020 naar â¬Â 1,6 miljard. In Europa was dat een toename van 45% naar â¬Â 2,2 miljard.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp