Skip to content

Ahold: leveranciers moeten werk doen voor zo laag mogelijke prijzen

Winkelconcern Ahold Delhaize is ‘permanent’ in onderhandeling met zijn leveranciers, ‘zodat zij ook hun werk doen om de prijzen zo laag mogelijk te houden’. Dat zei CEO Frans Muller tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

Winkelconcern Ahold Delhaize is ‘permanent’ in onderhandeling met zijn leveranciers, ‘zodat zij ook hun werk doen om de prijzen zo laag mogelijk te houden’. Dat zei CEO Frans Muller tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers.

Het bedrijf, waar onder andere Albert Heijn, Delhaize en bol.com onder vallen, probeert de prijzen voor consumenten zo laag mogelijk te houden, onder andere met behulp van een besparingsprogramma dat € 1 miljard aan kostenvoordelen moet opleveren, aldus de topman.

Inflatie over hoogtepunt

Tegelijk zijn er aanwijzingen dat de inflatie over het hoogtepunt heen is. Muller voorziet dat de inflatie de rest van het jaar verder daalt. “Waar het kan zullen we prijzen verlagen. We zien prijsverlagingen in zuivel, boter en kaas bijvoorbeeld. Maar we zien ook dat de prijzen voor aardappelen en uien waarschijnlijk iets omhooggaan vanwege de oogsten die niet goed zijn”, zegt de bestuursvoorzitter.

Hogere energieprijzen, grondstoffen-, transport- en arbeidskosten

Bij de consumentenprijzen zijn er voor grote lokale merken, waar mogelijk, prijsdalingen geweest. “Voor de activiteiten van onze merken blijft de inflatie op een hoger niveau, dankzij hogere energieprijzen, grondstoffen-, transport- en arbeidskosten, die allemaal een bijzonder aanzienlijke impact hebben op onze Europese marges”, zo staat in de schriftelijke toelichting op de cijfers.

Minder winst, meer omzet

Het winkelconcern maakte in het tweede kwartaal ruim een vijfde minder winst, als gevolg van onder meer gestegen energiekosten en stakingen in België. De omzet ging wel omhoog met 4,3% tot € 22,1 miljard. De omzet in Europa bedroeg € 8,4 miljard.

Albert Heijn had eerder dit jaar last van stakingen in Nederlandse distributiecentra, waardoor de schappen in een aantal supermarkten van de keten steeds leger raakten. “Maar we zien dat klanten weer bij ons terug zijn gekomen en we zien dat ons marktaandeel zich heeft hersteld. We hebben er geen schade van opgelopen”, stelt de topman vast.

Medeauteur: Carolien Kloosterman

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau