Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreave
In dit artikel
Albert Heijn denkt na over het toevoegen van de klimaatimpact op de kassabon. Dat zegt CEO Marit van Egmond in de podcast Geld of je Leven van Radio 1.
Daadwerkelijke impact
In Scandinavië zijn soortgelijke initiatieven, maar AH zou dit anders willen vormgeven. Het Noorse Oda heeft vermeldt de klimaatimpact al onderaan de kassabon. âIk ben voor een helder logo op het gebied van klimaat, waarbij deze wel gebaseerd moet zijn op feiten. Die kassabon in Noorwegen werkt met gemiddeldes van productcategorieën. Wij willen de daadwerkelijke impact van een gekocht product tonen op de bon.â Als voorbeeld geeft Van Egmond dat een pak melk uit Nederland minder klimaatimpact heeft dan een pak uit Frankrijk.Ellenlange discussies
Volgens de AH-topvrouw is er nog geen goede manier om klimaatimpact aan te geven. âWe zijn met veel partijen in gesprek over hoe we dit kunnen vormgeven. Daarnaast heb je nog de vraag: wat is klimaatimpact? Wordt dan ook de klimaatimpact van de consument meegerekend? Daar hebben wij ellenlange discussies over.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij