Skip to content

Albert Heijn koploper bij vegan in België

Albert Heijn heeft in België het grootste aanbod aan vegetarische producten.

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Albert Heijn heeft in België het grootste aanbod aan vegetarische producten.

AH wordt gevolgd door zusterbedrijf Delhaize en door de Belgische tak van Carrefour. Bij de discounters heeft Lidl de meeste vegan producten. Dat concludeert de veganistenvereniging BE Vegan na bezoeken aan winkels van de zes grootste supermarktketens in Vlaanderen en Brussel. AH verkoopt gemiddeld 27 verschillende soorten vegan charcuterie en 25 soorten kaas en behaalde ook topscores in alle andere segmenten van de zuivelvervangers (melk, room, yoghurt, boter en ijs).

Aanbod vegan fors gestegen

Het onderzoek vormt het vervolg op een eerdere telling in 2019. Over de verschillende supermarkten heen is het aanbod in de voorbije jaren fors gestegen. Vooral in het segment van de vlees- en visvervangers (+65%) en alternatieven voor zuivel (+28%) werd een sterke groei genoteerd, aldus BE Vegan. De opvallendste trend is verder de opkomst van veganistische kazen (+310%). Waar alternatieven voor plakjes kaas of strooikaas in 2019 nog moeilijk vindbaar waren, liggen ze nu in elke supermarkt. Alleen bij de discounters Aldi en Lidl wordt nog geen vegan kaas aangeboden.

We vinden het belangrijk om onze vegan klanten te blijven verrassen met geliefde producten én innovaties

“We zetten bewust in op vegan sinds de start van Albert Heijn België. De afgelopen tijd is de vraag naar vegan producten sterk gegroeid en dat zie je terug in ons bredere assortiment. We vinden het belangrijk om onze vegan klanten te blijven verrassen met geliefde producten én innovaties. Dat doen we door heel wat nieuwe producten te introduceren én door te werken op prijs. Wij zijn namelijk van mening dat lekker vegan eten ook tegen de scherpe prijs moet kunnen die al onze klanten van ons gewend zijn”, zegt Raf Van den Heuvel, general manager van Albert Heijn België tegen BE Vegan. “Het is onze missie om samen beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Deze onderscheiding bewijst dat we die belofte ook nakomen. Daar zijn we bijzonder blij mee.”

Vijf categorieën

Het onderzoek is een initiatief van BE Vegan, Bite Back en EVA en het kadert binnen een Europees project, dat getrokken werd door de Albert Schweitzer Foundation, waarbij ook in Duitsland, Tsjechië en Polen gekeken werd naar het vegan aanbod in de grootste supermarkten. De medewerkers deden hun onderzoek in vijf steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk en Hasselt. Ze telden het aanbod binnen vijf categorieën, vlees- en visvervangers, zuivelvervangers, koekjes, chocolade en snacks, kant-en-klare maaltijden en convenience alsmede sauzen, dips en spreads.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur