Foto: Albert Heijn
In dit artikel
Supermarktketen Albert Heijn geeft vanaf deze week 6.000 eigen-merkproducten een Nutri-Score, het gezondheidslogo voor voedingsmiddelen.
Invoering Nutri-Score
Het voedselkeuzelogo Nutri-Score is inmiddels ingevoerd in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. In Nederland moet het ministerie van Volksgezondheid het logo nog definitief goedkeuren. De invoering volgt naar verwachting in de eerste helft van dit jaar. Het logo geeft een voedingsmiddel een letter (A tot en met E) en een bijpassende kleur (van donkergroen (A) naar rood (E)), waarbij A het meest gezond is en E het minst. Eiwitten, vezels, fruit, groenten, peulvruchten en noten leveren pluspunten op. Een hoog gehalte aan energie, suikers, verzadigd vet en zout drukken de Nutri-Score omlaag.Verschillende soorten vergelijken
De Nutri-Score wordt bepaald per product, waarbij consumenten bijvoorbeeld verschillende soorten frisdrank met elkaar kunnen vergelijken wat betreft gezondheid, of verschillende soorten kaas of verschillende soorten yoghurt. De Nutri-Scores van verschillende producten zijn niet met elkaar te vergelijken. Een B-score voor kaas is niet hetzelfde als een B-score voor crackers.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp