Foto: ANP
Aldi ziet de verkopen in het Verenigd Koninkrijk zo snel toenemen dat het nu de vierde supermarkt van het land is. De Duitse discounter heeft de al tientallen jaren bestaande ranglijst omgegooid en het Britse Morrisons van de vierde plaats verdrongen.
Aldi kon de verkopen in de drie maanden tot begin september met 18,7% opvoeren, meldt marktonderzoeker Kantar. Dat levert een marktaandeel op van 9,3%. Collega Lidl deed het nog beter met 20,9% omzetgroei die goed is voor 7,1% marktaandeel. ââEen jaar of tien geleden waren de Big Four nog goed voor meer dan driekwart van de markt voor levensmiddelen. Maar die tijd is definitief voorbij. De discountwinkels zien de verkopen de laatste maanden dramatisch toenemen en krijgen ook steeds meer nieuwe klanten binnen. Lidl was daarmee al vier maanden achter elkaar de grootste groeierâ, zegt Fraser McKevitt, hoofd retail en consumentenmarkt bij Kantar UK.
Meer verkoop eigen merken
Kantar meldt ook dat het bedrag dat Britse gezinnen gemiddeld in een jaar aan levensmiddelen kwijt is vorige maand weer met â¬Â 575 is toegenomen en nu ligt op â¬Â 6.000. Vooral melk, boter en hondenvoer werden weer aanzienlijk duurder. Het gevolg is ook dat de verkopen van de goedkoopste eigen merken van supermarkten nu een derde hoger zijn dan een jaar geleden.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp