Eind 2019 lag het aandeel groente en fruit met een PlanetProof-keurmerk bij Aldi op 80%. - Foto: ANP/ Imago Stock & People GmbH
In dit artikel
Supermarktketen Aldi-Nord heeft zijn doel wat betreft PlanetProof groente en fruit in 2019 niet behaald.
Het doel was dat 100% van de Nederlandse groente en fruit gecertificeerd was met het duurzaamheidskeurmerk PlanetProof. Dat is niet gelukt. Eind 2019 lag dat aandeel op 80%. Aldi werkt eraan om het doel in 2020 wel te bereiken. Dat staat in het duurzaamheidsrapport van de winkelketen.
Dierlijke producten moeten Beter Leven-keurmerk hebben
Een ander doel van Aldi is dat alle dierlijke producten een Beter Leven-keurmerk hebben. De supermarktketen zegt in het rapport dat het project loopt, maar doet geen uitspraken over in hoeverre het doel behaald is of wanneer het doel behaald moet zijn.
In 2019 voldeden wel alle verse kip en andere pluimveevleesproducten, op één product na, aan de standaarden van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming of aan de Aldi Kip dierwelzijnscriteria.
Zien waar vlees en vleeswaren vandaan komen
Daarnaast wil Aldi zijn ‘Transparantie Code’ verder uitbreiden. Vers vlees heeft al een dergelijke code op de verpakking. Naar verwachting krijgen in 2020 de eerste vleeswaren eenzelfde code op de verpakking. Hiermee kunnen consumenten zien waar het vlees vandaan komt.
Het aantal biologische producten steeg van 114 in 2018 naar 128 in 2019.
Doel duurzame palmolie niet gehaald
Op keten-niveau had Aldi het doel dat de palmolie voor alle eigen-merkproducten duurzaam moest zijn (volgens de RSPO-standaarden). Dat lukte niet. Het aandeel lag in 2019 op 98,6%. In Nederland lag dat aandeel iets hoger voor voedingsmiddelen: op 99,6%.
Aldi heeft in Nederland 492 winkels. In totaal heeft de keten 4.725 winkels. Over alle landen waar het actief is, maakte het in 2019 een omzet van € 22,8 miljard.