Skip to content

Aldi maakt traceerbaarheid vlees tot speerpunt

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Rundvlees van Aldi met het label ATC, dat informatie geeft over de herkomst van het vlees. - Foto: ANP/Imago Stock & People GmbH

Rundvlees van Aldi met het label ATC, dat informatie geeft over de herkomst van het vlees. - Foto: ANP/Imago Stock & People GmbH

Aldi-Nord maakt traceerbaarheid van vlees en herkenbaarheid van regionale producten tot speerpunten in zijn duurzaamheidsverslag.

De Duitse supermarktketen Aldi-Nord heeft zichzelf doelen gesteld op het gebied van verduurzaming. Die doelen staan in het onlangs verschenen duurzaamheidsverslag over 2019.

Opvallend is dat de meeste doelen nieuw zijn en dat de meeste projecten om de doelen te behalen nog lopen. Ook zijn er specifieke doelen per land opgesteld.

Aldi Transparantie Code geeft herkomst product aan

Eén ding wordt goed duidelijk uit het verslag: Aldi vindt traceerbaarheid van producten belangrijk. De Aldi Transparantie Code (ATC) geeft informatie over de herkomst van producten. Aldi stelde het doel om het aantal producten met vlees erin verwerkt met een ATC op de verpakking uit te breiden in alle Aldi-vestigingen.

De supermarktketen noemt dit doel behaald. De ATC staat op alle versvleesproducten in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg. Ook staat het op verschillende vleesproducten in de andere landen, waaronder Frankrijk.

ATC op alle vleeswaren in Nederland

Hoewel het doel aangemerkt staat als ‘behaald’, zijn er op dit onderwerp nog projecten die doorgaan in de verschillende landen waarin de keten actief is. Zo moeten in Nederland ook alle bewerkte vleeswaren de ATC krijgen en in Frankrijk moeten alle eigenmerkproducten die ten minste 3% vlees bevatten voor het eind van 2020 een ATC krijgen. In België en Luxemburg moeten álle producten die vlees bevatten de ATC krijgen voor het einde van 2020.

Aldi zet in op streekproducten

Aldi wil daarnaast assortimenten met regionale producten opzetten in elk land waarin het actief is voor het einde van 2021. Het gaat hierbij om fruit en groente, zuivel, vers vlees en vis.

Ook moeten alle nieuw ingekochte nationale producten een herkenbaar label krijgen, bijvoorbeeld de nationale vlag. In Aldi-winkels in de regio Ommen in Nederland zijn al streekproducten te koop. De bedoeling is om dat naar meer regio’s in Nederland uit te breiden.

Producten met label Belgische Oorsprong

Aldi België stelde op dit punt een nationaal doel op: promotie van lokale producten in 2019. Er werden richtlijnen opgesteld voor de inkoop van lokale Belgische agrarische producten. Daaruit vloeide een nieuw label, Belgische Oorsprong, voor vers vlees, eieren, zuivel, groente en fruit.

Ook in Polen en Denemarken hebben nationale producten al een herkenbaar logo of een vlag op verpakkingen. In Frankrijk komt 99% van het verse en bevroren vlees van Franse veebedrijven.

Doelen dierenwelzijn per land ingevuld

Wat betreft dierwelzijn is het doel ‘uitbreiding van dierwelzijnscriteria’. Een vrij algemeen geformuleerd doel, waaraan ook geen jaar gehangen is om het doel te bereiken. Ieder land vult deze doelstelling overigens verder zelf in.

Zo betekent het dat in Nederland alle producten die dierlijke ingrediënten bevatten, uiteindelijk minimaal één ster Beter-Leven-keurmerk moeten hebben. Dit project loopt nog. “In 2019 breidden we ons assortiment vleesproducten met het Beter Leven-label verder uit”, zo staat in het verslag.

Duurzame soja

Een van de nieuwe doelen die Aldi opstelde, is dat aan het eind van 2021 alle vegetarische en veganistische producten met soja als ingrediënt, Europese of duurzaam gecertificeerde soja moeten bevatten. Daarnaast wil de supermarktketen alternatieven voor soja stimuleren. Tegelijkertijd wil de keten zijn vegetarische en veganistische assortiment steeds meer uitbreiden.

Geen of duurzame verpakkking groenten en fruit

Op het gebied van duurzame verpakking verbindt Aldi zichzelf aan het doel dat van de groenten en het fruit in 2020 ten minste 40% onverpakt in de winkel moet liggen. De producten die wel een verpakking nodig hebben, moeten verpakt zijn met duurzaam en milieuvriendelijk materiaal.

Van de biologische groenten en fruit moet in 2023 100% onverpakt of verpakt zijn in milieuvriendelijk materiaal. Alle plastic materiaal in groente- en fruitkratten moet aan het eind van 2021 zijn verdwenen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur