Foto: ANP
De grote Britse supermarkten Tesco en Sainsbury’s hebben door de veranderde koopgewoonten voor het eerst in meer dan tien jaar een sterkere groei geboekt dan discounter Aldi.
De andere Duitse concurrent Lidl, die veel kleiner is in het Verenigd Koninkrijk, groeide nog wel sneller maar dat was vooral te danken aan nieuwe vestigingen.
Ook Britse consumenten zijn er vanwege de coronacrisis en de lockdown toe overgegaan veel minder vaak naar de supermarkt te gaan, maar dan ook veel meer in één keer te kopen. Dat speelt in de kaart van de grote spelers die beschikken over hypermarkten, waar de consument voldoende ruimte denkt te hebben.
Online boodschappen
Winkels van Aldi en Lidl zijn over het algemeen kleiner en ook meer volgestouwd met producten. Bovendien zijn zowel Tesco als Sainsbury er in korte tijd in geslaagd het aantal ‘slots’ voor aflevering van online boodschappen sterk op te voeren. Tesco kan inmiddels 1,2 miljoen keer per week bij een klant boodschappen afleveren.
Aldi boekte een omzetgroei van 10,1%, Lidl komt uit op 13,8%
Dat alles heeft ertoe geleid dat Tesco de omzet in de drie maanden tot half mei met 11,7% zag toenemen, en Sainsbury’s met 11%, berekent marktonderzoek Nielsen. Aldi boekte een omzetgroei van 10,1%, terwijl Lidl uitkwam op 13,8%. Nielsen meldt daarbij dat het aantal winkelbezoeken 24% lager was dan een jaar eerder maar dat er gemiddeld per winkeltocht 45% meer werd besteed.