Foto: ANP/Imago Stock & People GmbH
Aldi Nord en Aldi Süd in Duitsland stappen in het Europese Vleeskuikeninitiatief.
Volgens de twee verwante grootgrutters zijn zij daarmee de eersten in de Duitse retailsector. Het bedoelde Europese initiatief mikt op een langzamere groei, minder dichtbevolkte stallen en een slachtproces zonder dierenleed, zo heet het van de kant van Aldi.
Maximaal twintig dieren per vierkante meter
Het Europese Vleeskuikeninitiatief is in het leven geroepen door 29 ngo’s op het gebied van dierenbescherming en milieu, waaronder Greenpeace en de Albert Schweitzer Stiftung. Een groot aantal voedingsondernemingen van naam zijn al deelnemers, waaronder Unilever, Nestlé, Dr. Oetker en Kentucky Fried Chicken (KFC). Het Europese Vleeskuikeninitiatief noemt als criteria voor de productie onder meer maximaal twintig dieren per vierkante meter, daglicht en 2 meter zitstok per 1.000 dieren. Standaard in Duitsland is 26 dieren per vierkante meter, gedeeltelijk daglicht en zitstokloze stallen.