De reclamekreet ‘Your recipe to a healthier planet’ is volgens ASA misleidend. - Foto: Harold Versteeg
Een reclamekreet van Alpro, het amandelmelk-merk dat behoort tot Danone, dat zijn producten goed zijn voor de planeet, is volgens de Britse advertentiewaakhond Asa misleidend.
Your recipe to a healthier planet
Aanleiding was een reclame op een Londense bus met aan één kant de gewraakte kreet en aan de andere kant âYour recipe to a healthier planetâ. Alpro stelde dat de consument, gezien de vele communicatie, zou begrijpen dat plantaardige producten een geringere milieu-afdruk hebben dan alternatieve zuivelproducten. âDe overgang naar meer plantaardig eten is op brede schaal erkend als een manier om de CO2-afdruk van de agrifoodsector te reduceren.â De Danone-dochter leverde de reclamedienst ook uitgebreide informatie over de volledige levenscyclus van haar amandelmelk omdat de klager van mening was dat dat niet duurzaam geproduceerd werd. Maar ondanks het lange verweer wees de Asa de klacht toch toe. âHet is niet duidelijk wat de basis voor de claim âGood for the planetâ was en wij concluderen daarom dat de advertentie misleidend en in strijd met de reclamecode isâ, aldus de uitspraak.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst