Dit jaar lanceerde Too Good To Go ook zijn eerste kookboek met recepten met restjes. Foto: Too Good To Go
In dit artikel
Too Good To Go, het bedrijf dat overgebleven voedsel aanbiedt in zogenoemde âmagic boxenâ, zet de volgende stap in zijn ambitie om de wereld verspillingsvrij te krijgen. Dit jaar lanceert Too Good To Go een campagne om verspilling bij consumenten tegen te gaan, maar kijken ze ook verder in de keten.
Fabrikant box
Fabrikanten hebben veel voedsel wat de consument nooit bereikt, omdat er net te weinig kruiden in een potje zit of omdat de supermarkt niet alles afneemt. âWij willen dit nu ook aanpakken en hopen dit jaar de âFabrikant boxâ te lanceren. In samenwerking met Unilever en PostNL zullen producten van Unilever toch bij de consument terecht gaan komen.â Wanneer dit officieel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.Vijf miljoen maaltijden
Too Good To Go is een Deens bedrijf dat in 2018 naar Nederland kwam met de ambitie om voedselverspilling uit te bannen. Het bedrijf maakt het voor restaurants, supermarkten en ambachtelijke winkels mogelijk om hun overige producten te verkopen in plaats van in de prullenbak te gooien. In 2021 liep het aantal âgereddeâ maaltijden op tot 5.234.897. Het doel voor 2022 is om dat op te krikken naar 7,5 miljoen maaltijden. De app verdient geld door middel van een fee voor de retailer per verkochte maaltijd betaalt. Too Good To Go is nu actief in 17 landen en heeft 3 miljard gebruikers.Verwarrende houdbaarheid
Daarnaast zet Too Good To Go ook meer in op kennis bij de consument krijgen. âConsumenten vinden THT en TGT heel verwarrend. Ze kiezen vaak voor de âveiligeâ optie: weggooien op de datum. Terwijl THT staat voor de bepaalde kwaliteitsborging, het betekent dat de fabrikant vindt dat het product voor deze datum de beste smaak heeft. Het heeft niks met voedselveiligheid te maken.â Om dit duidelijker te maken bij de consument heeft het bedrijf het label âKijk, Ruik, Proefâ gelanceerd, wat nu op 4.200 producten te vinden is van Danone, Unilever en Nestlé.Eerste kookboek
Een geluid dat Zeegers veel hoort is dat Too Good To Go de verspilling in de supermarkt tegengaat, maar dat het bij de consumenten dan alsnog in de prullenbak verdwijnt. âDat is niet het geval, we hebben onderzoek gedaan naar hoe onze boxen worden gebruikt. 93% van alle aangeboden boxen worden opgehaald en daarvan wordt 90% ook echt gebruikt. Dat kan natuurlijk altijd beter.â Dit jaar lanceerde het bedrijf zijn eerste kookboek met recepten met restjes. Mette Lykke, CEO van Too Good To Go zegt op hetzelfde evenement ook dat zij aan de slag gaan met educatie op scholen over voedselverspilling. Daarvoor is nu een pilot in Frankrijk gestart.Nieuwe partners
Toch is er ook nog genoeg te doen voor de anti-verspilapp. Zeegers: âOnze grote uitdaging dit jaar is het aansluiten van nog meer retailers, ambachtelijke winkels en restaurants. Daarvoor gaan wij de straat op om partijen actief aan te spreken. Naar mijn mening gaat het nog niet hard genoeg met het aansluiten van nieuwe partners.â Het bedrijf heeft op dit moment 7.945 aangesloten bedrijven op de app. Bij Albert Heijn hoeft het bedrijf niet meer aan te kloppen: zij ontwikkelde hun eigen concurrent op Too Good To Go, Overblijvers. âUiteindelijk is ons doel een wereld zonder voedselverspilling en daarvoor moet iedereen meedoen.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst