De hightech verkoopautomaten worden dichtbij versstraten of supermarkten geplaatst. Foto's: Jannemieke Termeer
In dit artikel
Fruitteler Sven Wiggelo en pluimveehouder Gertjan van Dam zijn samen Appeltje Eitje gestart: hightech onbemande boerenwinkels in drukke winkelgebieden. Het concept groeit jaarlijks zoân 20%. âWe spelen in op de groeiende vraag naar lokale producten en met behulp van dynamic pricing gaan we voedselverspilling tegenâ, aldus de ondernemers, die zoveel kansen zien in de verkoop via hightech verkoopautomaten dat ze inmiddels ook de hard- en software zelf verkopen.
Dichtbij versstraten en supermarkten
[caption id="attachment_78055" align="alignright" width="227"] Pluimveehouder Gertjan van Dam is samen met fruitteler Sven Wiggelo Appeltje Eitje gestart. Foto: Henk Riswick[/caption] In 2018 plaatsten ze een automaat in het centrum van Beuningen en inmiddels is uitgebreid naar Ede, Nijmegen en Arnhem. âWe hebben verschillende locaties geprobeerd en we hebben gemerkt dat het goed werkt om dichtbij versstraten en supermarkten te zitten, omdat mensen daar hun wekelijkse boodschappen doen.â Inmiddels hebben de traditionele verkoopautomaten plaatsgemaakt voor een hightech en ultramodern systeem. âWe zijn door schade en schande wijs gewordenâ, zegt Van Dam over de ontwikkeling. âIn steden heb je te maken met inbraakgevoeligheid en met klanten die hulp nodig hebben bij het bedienen van de machine, bijvoorbeeld als ze per ongeluk hun vakje te vroeg hebben dichtgeklapt.âBestelzuil het verkoopwerk laten doen
Daarom wilden de ondernemers de bestelzuil het verkoopwerk laten doen. âDeze moet de aanbiedingen en combideals tonen.â Ook moet het vullen van de machine te combineren zijn met het werk op de boerderij. âIk wil âs morgens zien welke spullen naar de winkels moeten worden gebracht en met één druk op de knop de complete logistieke planning krijgen.â De ondernemers zochten een bedrijf dat ervaring heeft in het op de markt brengen van dit soort slimme machines. âDat hebben we gevonden. Samen hebben we een traject van ruim een half jaar doorlopen, waarbij we onze (toekomstige) wensen duidelijk in kaart hebben gebracht. Het eindresultaat is precies zoals we voor ogen hadden. We vinden het heel belangrijk dat we zelf aan de knoppen kunnen draaien en continu kunnen blijven doorontwikkelen. We hadden de productie al helemaal in onze eigen hand en nu geldt dat ook voor de hard- en software. Dat is wat een boer graag wil, zaken in eigen hand houdenâ, zegt Van Dam lachend.Uitbreiding assortiment
Al blijven appels en eieren de hoofdmoot, toch is het assortiment in de loop der jaren steeds verder uitgebreid. âKlanten vroegen of we ook producten van collega-boeren konden aanbieden, zodat ze deze samen met de appels en eieren kunnen meenemen. We besloten daarop in te spelen. Inmiddels is ons assortiment heel breed. We verkopen onder meer melk, kaas, aardappelchips, soepen, verse sappen, kippenvlees â van filet tot rollades, aardbeien, stoofperen, kersen, pruimen, frambozen, bessen, peren en bijvoorbeeld ook stroop en appelmoes. Uitgangspunt is altijd dat de producten rechtstreeks van de boerderij afkomstig zijn.â [caption id="attachment_78054" align="alignright" width="300"] Met dynamic pricing wordt voedselverspilling tegengegaan. [/caption] Hij merkt dat het concept aanslaat. âJuist het ruime aanbod maakt het voor klanten interessant. Daarnaast spelen we in op de toenemende vraag naar gemak. We zijn van âs morgens vroeg tot âs avonds laat geopend. Klanten kunnen binnen een minuut weer buiten staan.â Met dynamic pricing wordt voedselverspilling tegengegaan. âFrambozen moeten bijvoorbeeld iedere dag vers verkocht worden. Als âs middags om vijf uur nog frambozen in onze winkels liggen, dan verkopen we die met 20% korting. Dat werkt heel goed. Wij hebben nog nooit producten hoeven weggooien.âOns systeem slaat heel veel data op en kan daardoor steeds beter voorspellen wat verkocht gaat wordenVoor de distributie hebben de initiatiefnemers een centraal logistiek centrum op de boerderij van Sven gerealiseerd. âDaar komen alle producten samen, die vervolgens door onze werknemer naar de automaten worden gebrachtâ, legt Van Dam uit. âOns systeem slaat heel veel data op en kan daardoor steeds beter voorspellen wat verkocht gaat worden. Daar stemmen we onze logistiek en inkoop op af. Hoe meer data worden genereerd, hoe nauwkeurig de voorspellingen worden.â
Appeltje Eitje met circa 20% per jaar gegroeid
Door de jaren heen is Appeltje Eitje met ongeveer 20% per jaar gegroeid. âCorona heeft natuurlijk echt in ons voordeel gewerkt, maar ook nu zetten we de groei voort.â De prijsstijgingen in de supermarkten dragen daar volgens hem aan bij. âConsumenten willen kwaliteit, maar niet te veel geld uitgeven. Doordat wij rechtstreeks vanaf de boerderij leveren, kunnen wij een lagere prijs vragen. Daarnaast hebben we natuurlijk het voordeel dat we geen groot duur pand nodig hebben voor de voorraad en geen personeel hoeven inhuren om onze locaties te bemannen.âUitbreidingsplannen Appeltje Eitje
[caption id="attachment_78056" align="alignleft" width="300"] De software kan volledig worden aangepast aan het bedrijf.[/caption] Wiggelo en Van Dam willen het aantal vestigingen de komende jaren verder uitbreiden. âMomenteel gaan we uit van een uitbreiding van één winkel per jaar. We willen alles in eigen hand houden en dat is te behappen voor ons. Al sluiten we natuurlijk niet uit dat als het vliegwiel is gaan draaien, we verder opschalen.â Daarnaast breiden de mannen nog op een andere manier hun ondernemerschap uit. âWe zijn vorig jaar gestart met de verkoop van onze hard- en software. Daarvoor zien we veel kansen.â De hardware is voor veel verschillende partijen geschikt, van collega-boeren tot grote winkelketens. âBedrijven kunnen bij ons een automaat kopen met dertig vakjes, maar ook één met vierhonderd vakjes. De software kan volledig worden aangepast aan het bedrijf. Dat is een heel andere markt die we hebben aangeboord en we zien zeker kansen. De personeelskosten zijn hoog en het personeelstekort is groot. Zo krijgen we bijvoorbeeld aanvragen binnen van bouwmarkten, die klanten iets lekkers willen aanbieden zonder dat het personeel lastig wordt gevallen.âSystemen landelijk uitrollen
[caption id="attachment_78053" align="alignright" width="300"] De ondernemers willen het concept graag landelijk uitrollen.[/caption] De ondernemers hebben nog een ander plan; het opzetten van een franchiseorganisatie, zodat het concept landelijk uitgerold kan worden. âNa ons pionierswerk komen andere agrariërs met dit soort ambities in een gespreid bedje. Ze kunnen gebruikmaken van onze systemen, kennis en begeleiding en eventueel zelfs de naam. Wij vinden het leuk om andere ondernemers deelgenoot te maken van dit succes, waarbij we juist met minder meer willen verdienen in plaats van omgekeerd.â Naast al hun gezamenlijke activiteiten blijven Van Dam en Wiggelo nog gewoon actief op hun agrarische bedrijven. âDoor alle digitalisering is Appeltje Eitje goed te combineren. Met één fte draaien we vier winkels in de stad en twee op ons erf. Een simpele verkoopautomaat is leuk om mee te beginnen. Wil je echt professionele stappen zetten, dan heb je een systeem als het onze nodig. Daarmee kun je een efficiëntieslag maken.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij