Foto: ANP
Zuivelconcern Arla intensiveert de inzet op plantaardige producten. Volgende week zet het Noord-Europese concern een nieuwe plantaardige drank met vanillesmaak in de markt en later dit jaar een âspraedableâ (smeerbaar product) als alternatief voor zijn mengboter KaergÃ¥rden, die is gebaseerd op boter en plantaardige olie.
Dit vertelt directeur Hanne Søndergaard, verantwoordelijk voor innovatie en marketing, tegenover het Deense financiële dagblad Børsen. De verbreding volgt op de succesvolle lancering van een haverdrank een jaar geleden. Dit gebeurde in reactie op de Zweedse haverdrankfabrikant Oatly. Arla kwam met Jörd. Het bedrijf claimt daarmee op de Deense markt een aandeel van 5% te hebben bereikt. De bedoeling is om ook andere Europese markten ermee te voorzien.
Scepsis op vegetarische intitiatieven Arla
De markt voor plantaardige zuivelvervangers, zoals behalve haverdranken tevens rijst-, amandel- en sojadranken groeit relatief sterk, maar blijft vooralsnog klein ten opzichte van echte melkproducten.
De Deense melkveehouderij reageerde vorig jaar buitengewoon sceptisch op de vegetarische initiatieven van het concern. Volgens belangenorganisatie LDM is een en ander mogelijk niet in lijn met de statuten van de coöperatie. Uitgaande daarvan zou Arla zich moeten beperken tot de verwerking en afzet van melkproducten.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp