Foto: DPA
In dit artikel
De haverdranken die zuivelaar Arla in mei lanceerde op de Deense markt vinden gretig aftrek. Dat zegt het concern zelf.
Het claimt na een kleine drie maanden een aandeel van 5 tot 10% te hebben gehaald op de markt voor dit soort dranken. In september lanceert Arla het product met de merknaam Jörd op de Britse markt, waar het een contract heeft gesloten met ‘een van de grootste supermarktketens’. Deze informatie heeft het concern verstrekt aan het Deense Landbrugsavisen.
Hogere melkprijs
De Deense melkveehouderij stond niet te juichen bij de lancering van het ‘non-zuivelproduct’. Belangenorganisatie LDM was van oordeel dat niet op melk gebaseerde producten in principe niet thuishoren bij Arla en indien ze toch worden verkocht, moeten bijdragen aan een hogere melkprijs.
Zweedse concurrent
Arla start nu met een nieuwe reclamecampagne voor Jörd op tv en via sociale media. Arla beconcurreert met Jörd met name de Zweedse haverdrankfabrikant Oatly, waarvan de producten ook al te vinden zijn in Nederland.