Foto: Hans Prinsen
In dit artikel
Het Deens zuivelbedrijf Arla Foods wil de voedingswaarde van producten beter onder de aandacht krijgen bij consumenten. Daarom is het bedrijf blij met initiatieven die een gezonde keuze stimuleren, zoals het nieuw te introduceren klimaatlabel in Denemarken.
Voedingswaarde niet meegenomen
Uit een recente studie blijkt namelijk dat consumenten voedingswaarden niet meenemen in hun beoordeling op duurzaamheid, terwijl dat wel zou moeten. Het gaat immers om het product en de impact ervan als geheel; hoeveel heb je ervan nodig? Onderzoeks- en analysebureau YouGov bevroeg ruim 8.000 consumenten in het VK, Denemarken, Zweden en Duitsland over aankoopargumenten. CO2-uitstoot, biodiversiteit, verpakkingen en dierenwelzijn zijn parameters die de meeste consumenten associëren met duurzaamheid. Als het erom gaat hoe goed een product daadwerkelijk voedt, gelooft slechts 34 % dat een hogere voedingswaarde voedsel duurzamer maakt.Obesitas grootste gezondheidsprobleem
De VN definieert een duurzame maaltijd als een maaltijd die uit veel verschillende componenten bestaat, waarbij zowel rekening is gehouden met de klimaatimpact als met de voedingswaarde. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijdt meer dan de helft van de Europeanen tegenwoordig aan obesitas. Dit betekent dat te veel eten tegenwoordig het ernstigste gezondheidsprobleem in Europa is. Maar er is ook een ander en minder opgehelderd probleem, dat meestal optreedt op hetzelfde moment dat mensen overgewicht krijgen: een groot gebrek aan vitamines en mineralen.Verborgen honger
âMensen die micronutriënten in de vorm van vitamines en mineralen missen, weten het vaak nietâ, vertelt Lea Brader, voedingsdeskundige bij Arla Foods. âAls je eetpatroon ongezond is, haal je je macronutriënten toch uit koolhydraten en vetten, terwijl je mogelijk risico loopt op tekorten aan vitale micronutriënten zoals ijzer, zink, calcium, jodium, vitamine A, B en C. Gebrek aan micronutriënten wordt daarom ook wel âverborgen hongerâ genoemd.â De WHO schat dat meer dan twee miljard mensen wereldwijd lijden aan âverborgen hongerâ, voor Europa geldt dit voor 20% van de inwoners. Beter informeren is een belangrijke stap naar probleemoplossing.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp