Skip to content

AVG‘tje niet zomaar van tafel

Rabobank concludeert dat nieuwe innovatieve (plantaardige) producten niet aanslaan. Een hard gelag voor investeerders.

Updated on:
Commentaar
Innovatie
Consumenten zijn volgens een rapport van Rabobank moelijk aan ander voedsel dan het traditionele AVG'tje te krijgen: aardappelen, vlees en groente. - Foto: Canva/Fleckus

Consumenten zijn volgens een rapport van Rabobank moelijk aan ander voedsel dan het traditionele AVG'tje te krijgen: aardappelen, vlees en groente. - Foto: Canva/Fleckus

Eten is cultuur, en zo snel verander je een cultuur niet. Wetenschappers uit andere disciplines, zoals antropologie, sociologie, hadden dit de idealisten kunnen vertellen, maar zij sloegen de adviezen in de wind.

Tien jaar verder concludeert Rabobank in het rapport ‘Disruptive food products prove to be more hype than bite’ dat de nieuwe producten uit fermentatie, insecten of vetvervangers niet aanslaan. De markt voor plantaardige vleesvervangers blijft (vooralsnog) beperkt.

Het is een hard gelag voor al die investeerders die miljoenen staken in de nieuwe, innovatieve voeding. Rabobank becijfert voor de periode 2010-2022 een verdrievoudiging in innovatie in consumentenvoeding. Het leek allemaal veelbelovend, passend ook in de tijd van bewustwording en duurzaamheid bij Gen Z.

De trend van deze generatie op zoek naar avontuurlijke producten slaat echter niet aan bij het grote publiek. Sterker, in 2023 dalen de investeringen weer. Voor een deel is dit het gevolg van teleurstelling bij de investeerders, maar voor een deel ook ordinair geld. Doordat de rente stijgt, rendeert een andere markt beter. De producten hebben ook te maken met duurdere grondstoffen en dus een andere kostprijs.

Innovatie moet passen bij geldend voedingspatroon

In innovatie staat nu de commerciële haalbaarheid voorop, concludeert Rabobank. Het betekent dat producten moeten passen bij geldende voedingspatronen. En, laten we daar ook eerlijk over zijn: er is nog heel veel te halen op het gebied van smaak, textuur en gezondheid van de vleesvervangers die nu op de markt zijn. Zij zijn vaak te zout, te vet en bevatten veelal te weinig elementaire voedingsstoffen.

Stem het product af op de wensen van de consument. Het hoeft niet allemaal AVG (aardappelen, vlees, groente) te zijn, maar de boodschap is duidelijk. De consument gaat niet zo gemakkelijk het voedingspatroon aanpassen.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur