Foto: Canva
De bakkerijsector kampt met krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan werknemers neemt toe.
Nachtwerk, onregelmatige werktijden en de zwaarte van het werk maken onze sector minder aantrekkelijk voor een nieuwe generatieVolgens een enquête eind 2021 van het NBC heeft 48% van de ondernemers in de bakkerijsector openstaande vacatures. Bij de industriële bakkerijen is dat 38% en bij de ambachtelijke bakkerijen 49%. Het NBC voert in het rapport enkele oorzaken aan. âJongeren die nu de arbeidsmarkt betreden, kijken anders naar de balans tussen werk en privé en naar de bakkerijbranche. Nachtwerk, onregelmatige werktijden en de zwaarte van het werk maken onze sector minder aantrekkelijk voor een nieuwe generatie. Ook voor opvolging vanuit de sector zelf is minder belangstelling.â
Positief perspectief
Toch is er ook een positief perspectief, stelt het NBC. âHet werken met brood en banket spreekt jongeren aan. En ook voor nieuwe bakkerij-opleidingen lijkt genoeg animo. Bovendien is er een algemene groei van zij-instromers, waar mogelijk ook de bakkerijsector van kan profiteren.â Een ander positief punt is dat steeds meer brood wordt verkocht, na een decennialange daling. De groei zit vooral bij de ambachtelijke ondernemers, stelt het rapport. âDie kentering is te zien vanaf 2019. Het volume van de inhome markt laat een lichte stijging zien, waar ook ambachtelijke ondernemers van profiteren. Over de hele linie kennen supermarkten en bakkers weer een opwaartse lijn in het volume van brood en banket.âGroeie ambachtelijke bakkers
De coronacrisis vertekent dit beeld wel enigszins, schrijft het NBC in het rapport. âVooral de out-of-home-markt lijdt zwaar onder de maatregelen. De ambachtelijke bakkers lijken er juist van te profiteren. Op dit moment maken zij binnen de bakkerijsector zelfs de grootste groei door. Toch is de stijging binnen inhome niet genoeg om het volumeverlies in het out-of-home-kanaal te compenseren.âImagoverbetering brood
Nog een positief punt is dat brood een steeds positiever imago krijgt, vooral volkorenbrood. Consumenten hechten steeds meer waarde aan gezondheid, duurzaamheid en lokale producten. Volgens het NBC kunnen bakkerijen ook online meer doen. âDe vooruitzichten voor verdere imagoverbetering en groei zijn dan ook positief.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst