40% van de bedrijven die het plastic pact ondertekenden, verminderde het totale gebruik van plastic. Toch halen ze de doelen voor 2025 waarschijnlijk niet. - Foto: Canva
In dit artikel
Doelen die zijn afgesproken door duizend bedrijven, overheden en organisaties op het gebied van plastic verpakkingen, worden waarschijnlijk niet gehaald. Het gaat om doelen die zijn gesteld voor het jaar 2025.
Ondertekenaars produceren 20% alle plastic
De ondertekenaars vertegenwoordigen 20% van alle plastic geproduceerd wereldwijd. Onder hen zijn grote voedingsbedrijven als FrieslandCampina, Nestlé, PepsiCo, Danone en Mars. Wat betreft het doel om 100% herbruikbare, recyclebare of composteerbare plasticverpakkingen te hebben, zitten deze bedrijven respectievelijk op 27%, 45%, 76%, 74% en 20%. Voor Nestlé, PepsiCo en Mars zijn dit lagere percentages dan eerdere meetmomenten in respectievelijk 2018, 2020 en 2019.Plasticverbruik stijgt ten opzichte van 2020
Een ander doel is dat het gebruik van nieuw plastic in 2025 met 20% verminderd is ten opzichte van 2018. In totaal steeg het plasticverbruik door de ondertekenaars van het Pact met ruim 4% ten opzichte van 2020. Deze stijging was groter dan de vooruitgang in gebruik van gerecycled plastic, waardoor er een stijging was van 2,5% van het gebruik van nieuw gemaakt plastic. Daarmee kwam dit gebruik weer terug op het niveau van 2018. Desondanks heeft het grootste deel van de deelnemers het gebruik van nieuw plastic verminderd en 40% verminderde ook het totale gebruik van plastic. Volgens de organisatie toont dit aan dat een significante reductie van plasticverbruik wel mogelijk is.Actieplan nodig voor moeilijk te recyclen verpakkingen
Eén van de grote bottlenecks zijn de zogenoemde flexibele plastic verpakkingen, bijvoorbeeld folies en zakjes. Deze zijn moeilijk te recyclen. Ongeveer 16% van de verpakkingen bestaat uit dit plastic. Volgens de organisatie is een actieplan voor dit groeiende probleem hard nodig. Een gefragmenteerde aanpak zoals die er nu is, helpt het probleem niet op te lossen, zo stelt ze.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij