Skip to content

Bedrijven moeten nog meer aandacht hebben voor MVO

Bedrijven moeten verantwoordelijk handelen op ecologisch, sociaal en maatschappelijk gebied.

Updated on:
Business
Nieuws
Bananen is een product waarbij veel aandacht is voor de productiewijze en de omstandigheden waarin de productie plaatsvindt. - Foto: ANP premium

Bananen is een product waarbij veel aandacht is voor de productiewijze en de omstandigheden waarin de productie plaatsvindt. - Foto: ANP

Bedrijven krijgen steeds meer inzicht in de risico’s in hun ketens, maar er moet nog veel gebeuren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) met nieuwe regels onderweg, waarschuwt het IMVO Convenant Voedingsmiddelen.

Bedrijven moeten verantwoordelijk handelen op ecologisch, sociaal en maatschappelijk gebied. Die verantwoordelijkheid neemt toe door steeds meer aansprakelijkheid voor het handelen van toeleveranciers en eerdere schakels in de keten als een Europese wet wordt uitgerold. De nieuwe wet gaat bepalen dat bedrijven die wereldwijd handelen verantwoordelijk zijn voor hun eigen bedrijfsactiviteiten, maar ook die van handelspartners in de keten. Daarmee worden bedrijven mede-aansprakelijke gesteld voor MVO-risico’s van die handelspartners. De Europese Commissie zal het wetsvoorstel waarschijnlijk begin dit jaar presenteren, een exacte datum is nog niet bekend.

Brancheorganisaties

Voor de derde keer bekeek het IMVO Convenant Voedingsmiddelen naar de risico’s en voortgang van het MVO bij leden van de brancheorganisaties die meedoen: Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL), Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en Koninklijke Nederlandse Specerijenvereniging (KNSV). Het convenant stelt vast dat er steeds meer aandacht komt voor MVO bij de leden, maar dat het ook tijd is voor actie.

Inzicht in beleid leveranciers

Totdat het wetsvoorstel is goedgekeurd, zegt het IMVO Convenant Voedingsmiddelen dat het van belang is dat leden van de brancheorganisaties nu al aan de slag gaan met het implementeren van de MVO-regels. Uit de rapportage blijkt dat de leden daar nog moeite mee hebben. Zo is er weinig zicht op de toeleveringsketen voorbij de eerste leverancier. Hier moet meer inzicht in komen, volgens het convenant. In 2021 deden 119 bedrijven een IMVO-toets , een programma dat in beeld brengt hoe bedrijven vorderen met het invoeren van MVO en of ze de daarmee ook voldoen aan de toekomstige wettelijke eisen. Een voorbeeld van een IMVO-risico waar leden van CBL het afgelopen jaar actie op hebben genomen, is de tomaatketen in Italië.

Met de informatie die verzameld is, gaat het convenant nu samen met de betrokken partijen kijken naar de stappen die genomen moeten worden om de risico’s in kaart te brengen en aan te pakken.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur