Foto: Canva
Jarenlang is gepleit voor een btw-verlaging naar 0% op groente en fruit.
Nu lijkt deze aanstaande, aangezien het is opgenomen in de regeringsverklaring. De reden: zo stimuleer je dat mensen gezonder gaan eten. En dat is nodig, want waar Nederland bijzonder goed in is â in het produceren en exporteren van groente en fruit â blijft de consumptie ernstig achter.
Een lagere prijs maakt gezond eten toegankelijker voor iedereen. Daar blijkt nu nog een flink gat te zitten, tussen wie wel en niet goed eten kan betalen. Als de lagere inkomens ongezonde voeding kunnen inruilen voor vitamines en vezels dan scheelt de staat dat enorm in zorgkosten.
Druppel op gloeiende plaat
Mooie stap dus van de politiek. Het is nog niet zover, de plannen moeten nog worden uitgewerkt. Ietwat zuur is dan wel de reactie erop van Rabobank; dat btw-verlaging op groente en fruit een druppel op de gloeiende plaat is. De prijsdaling zou amper meer groente- en fruitconsumptie opleveren (misschien drie druiven per dag), blijkt uit een analyse.
Een groot integraal plan moet er komen, waarin haken en ogen zijn getackeld en beren op de weg geëlimineerd. Maar dat plan is er niet. Deze voorgenomen btw-verlaging, overigens ook genoemd om biologische voeding te stimuleren, wel. Het kan een mooie rol spelen in een groter geheel. Waarom niet enthousiast ermee beginnen en van daaruit verder bouwen?
Het heeft gewoon tijd nodig, maar met de juiste aansturing vanuit de overheid zijn de komende jaren mooie stappen te maken
Het gaat om het signaal. Een gezonde voedingsomgeving is een enorme uitdaging die aan elkaar hangt van factoren die op zichzelf zijn ontstaan. Neem de vleesvervangers waaraan momenteel hard wordt gesleuteld om ze gezonder te maken. Het is een proces waarbij veel bedrijven betrokken zijn. Supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven voegen informatie toe met voedselkeuzelogo Nutri-Score, dat in de eerste helft van dit jaar officieel wordt ingevoerd.
Het heeft gewoon tijd nodig, maar met de juiste aansturing vanuit de overheid zijn de komende jaren mooie stappen te maken. En laten we wel zijn; de consument gaat ook niet van de ene op de andere dag zijn voedingspatroon omgooien. Stap voor stap je doel bereiken is veel stabieler dan in grote sprongen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij