Foto: Herbert Wiggerman
Consumenten in België gaven in 2021 minder geld uit aan verse groente en fruit. De bestedingen zijn nog wel hoger dan voor de coronacrisis. Dat concludeert het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) op basis van gegevens van onderzoeksbureau GfK.
De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 39 kilo verse groente en daar betaalde hij â¬Â 110 voor. In 2020 besteedde de Belg â¬Â 128 aan verse groente. Dat was het hoogste in zeker 20 jaar. In 2019 lag de groentebesteding op gemiddeld â¬Â 97.
Fruit
Bij de aankoop van fruit is dezelfde tendens te zien als bij groenten. In 2021 kocht de Belg gemiddeld 44 kilo vers fruit voor â¬Â 128. In 2020 lag dat op â¬Â 136 en ook dat was het hoogst in zeker 20 jaar. In 2019, voor de coronacrisis, kocht de Belg voor â¬Â 118 aan vers fruit.
Coronacrisis had grote impact op eet- en koopgedrag
De coronacrisis had een grote impact op het eet- en koopgedrag, concludeert Vlam. âOmdat we meer thuis ons eigen potje moesten koken, stegen de voedingsbestedingen in 2020 met dubbele cijfers om in 2021 te dalen, maar ze blijven wel hoger dan voor corona. Die trend zien we ook bij groente en fruit. De totale groente- en fruitbestedingen stegen in 2020 met 15% om in 2021 met 5% te dalen. De uitgaven aan verse groente en fruit zijn nog altijd 10,5% hoger dan voor corona.â
Kanttekening
Het instituut plaatst wel een kanttekening bij deze conclusies. âVerse groente was vorig jaar goedkoper dan in 2020. De aankopen van verse groente bleven stabiel wat betreft hoeveelheid. De aankopen van vers fruit daalden in 2021 sterker dan die van groente tegenover 2020, maar blijven in de plus ten opzichte van 2019.â
Kopen
Thuis blijft de belangrijkste plek voor consumenten om te eten, schrijft Vlam in het rapport. âDe buitenshuisconsumptie herstelde zich in 2021, maar blijft nog onder het niveau van voor corona. De meeste groente en fruit worden gekocht in âduurdereâ supermarkten met een marktaandeel van 53%. Daarna volgen de discounters met een marktaandeel van 23%. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met 10% marktaandeel. De openbare markten hadden het moeilijk. Die waren tijdelijk gesloten in 2020, maar herstellen nu hun marktpositie met 4% marktaandeel. De e-commerce in verse groenten en fruit blijft beperkt, maar verdubbelt zijn aandeel van 1 naar 2%.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst