Foto: ANP
De Franse supermarktgroep Carrefour heeft in het eerste halfjaar een omzet gerealiseerd van ruim â¬Â 43,4 miljard. Dat is op vergelijkbare basis 5,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Beperking koopkracht
Het internationale winkelbedrijf draaide een operationele winst van ⬠741 miljoen, 12,1% meer dan een jaar eerder. Carrefour meldt verder dat de consumentenbestedingen door de hogere prijzen in de loop van het kwartaal langzamerhand begonnen terug te lopen. Die tendens is vooral merkbaar in landen met de hoogst inflatie zoals Spanje en Roemenië. "Zoals verwacht zijn de prijsindexen versneld toegenomen in alle landen waar de groep opereert door de inflatie bij de grondstoffen, de productiekosten en de distributiekosten. In dat kader constateert Carrefour een lichte evolutie van de bestedingen, wat de groeiende onrust bij de consumenten over beperking van hun koopkracht weerspiegelt.â De Franse winkelier denkt die druk goed te kunnen weerstaan door onder andere een veelvoud van winkelformaten, van discount tot hypermarkten. Ook worden steeds meer producten onder het goedkopere eigen merk ingevoerd. Die producten zijn inmiddels goed voor een derde van de verkopen. Daarnaast houdt Carrefour de prijzen van de eerste levensbehoeften zo laag mogelijk, met bijvoorbeeld een actie â30 producten voor â¬Â 30â.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst