Koolzaadolie heeft aan populariteit gewonnen vanwege het tekort aan zonnebloemolie door de oorlog in Oekraïne. - Foto: Canva/Volodymyr Maksymchuk
In dit artikel
Voedingsbedrijven in België zijn dit jaar massaal overgestapt van zonnebloemolie naar koolzaadolie.
Door de oorlog in Oekraïne ontstond er een tekort aan zonnebloemolie, een belangrijk ingrediënt in veel bewerkte voedingsproducten. De voedingsbedrijven schakelden vooral over op koolzaadolie, en in veel mindere mate op koolzaadlecithine, sojalecithine of palmolie. Dat meldt nieuwssite Vilt op basis van mededelingen van de Belgische overheidsdienst FOD Economie.
Aangepaste etiketten
Veel bedrijven hebben hun etikettering aangepast, maar dat is zeker nog niet bij elk bedrijf het geval. FOD Economie heeft sinds 3 mei een uitzonderingsprocedure voor zonnebloemolie, die geldt voor zes maanden. Bedrijven mogen hun producten blijven verkopen zonder het etiket aan te passen, op voorwaarde dat ze de klant op een alternatieve manier informeren over de vervanging van zonnebloemolie. De voedingsbedrijven moeten dit ook melden bij FOD Economie. Volgens Vilt is FOD Economie van plan de uitzonderingsmaatregel te verlengen na 3 november.
Meer uitzonderingen verwacht
FOD Economie sluit bovendien niet uit dat er nog uitzonderingsprocedures zullen komen voor andere producten. âWe zien signalen in Duitsland en Nederland over een tekort aan maiszetmeel. En we maken ons ook zorgen over rood fruit, dat voor 80% uit Oekraïne komtâ, verklaart Henk De Pauw van FOD Economie.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp