Skip to content

Belgische foodsector toont ambitie voor coronaherstel

Updated on:
Business
Achtergrond
Archiefbeeld van productie van frites bij Aviko. - Foto: Jan Willem Schouten

Archiefbeeld van productie van frites bij Aviko. - Foto: Jan Willem Schouten

De coronacrisis heeft ook Belgische bedrijven in de foodsector hard geraakt. De omzet daalde gemiddeld met 30%. Toch ziet de voedingsindustrie potentieel voor economisch herstel.

Na een recordjaar qua investeringen, banen, omzet, export en binnenlandse verkoop in 2019 treft de coronacrisis ook de Belgische voedingsindustrie zwaar. Het wegvallen van de horeca, foodservice en export zorgde intussen voor een gemiddelde omzetdaling van 30% en liefst 1 op 3 voedingsbedrijven kampen met liquiditeitsproblemen. Toch ziet Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, potentieel voor economisch herstel, al zal dat er niet vanzelf komen. De sector vraagt dan ook steun om de verkoop op de binnenlandse markt aan te trekken, de internationale handel te versterken en te investeren in de #FoodHeroes, die met de nodige voorzorgsmaatregelen op post bleven tijdens de coronacrisis.

Ombuigen

“De voorbije maanden stonden in het teken van ‘flatten the curve’. Nu is het moment aangebroken voor ‘reverse the curve’: de economische curve moet terug omhoog”, vertelt Fevia voorzitter Jan Vander Stichele hoopvol. “Als grootste industriële sector en werkgever van ons land hebben we de ambitie om uit het dal te kruipen. Onze voedingsbedrijven toonden de voorbije jaren, onder meer met veel investeringen, dat ze de Belgische economie vooruit helpen. Maar veel van die bedrijven zijn zwaar getroffen en verdienen nu zelf de steun om de omgekeerde curve te realiseren.”

2019 was goed jaar

Na een tegenvallend 2018 gingen de knipperlichten in 2019 opnieuw op groen voor de Belgische voedingsindustrie. Het contrast tussen 2020 en vorig jaar kon niet groter zijn volgens Fevia-CEO Bart Buysse: “2019 was voor onze voedingsindustrie een recordjaar op alle vlakken met een omzet van € 55 miljard, een stijging met 5,9%. Onze bedrijven investeerden voor € 1,8 miljard, meer dan welke sector ook en ze zorgden voor 1.888 nieuwe banen. Op 5 jaar tijd nam de werkgelegenheid trouwens met 10% toe. Bovendien trok vorig jaar de binnenlandse verkoop, na jaren stagnering, opnieuw aan met bijna 10%.”

Export

De export, al jaren de groeimotor van de Belgische voedingsindustrie, steeg vorig jaar met 2,5% tot € 27 miljard. Meer dan de helft (54%) van de uitvoer gaat nog steeds naar buurlanden, maar vooral op verre markten worden Belgische voeding en dranken steeds populairder. De Verenigde Staten zijn de uitschieter met € 770 miljoen export, een stijging met 12%, maar ook China (€ 247 miljoen, +9%), Japan (€ 191 miljoen, +6%), Canada, met dank aan het CETA-verdrag (€ 156 miljoen, +15%) en Saudi-Arabië (€ 151 miljoen, +25%) deden het goed. Dranken, diepgevroren aardappelproducten, chocolade en zuivelproducten zijn de belangrijkste exportproducten buiten de EU.

Klappen

De voedingssector kon als essentiële sector blijven doorwerken tijdens de coronacrisis, maar toch kregen de bedrijven klappen. Uit bevragingen bij de leden van Fevia blijkt dat 1 op de 3 voedingsbedrijven vandaag met liquiditeitsproblemen kampt en dat driekwart van de investeringen op zijn minst werden uitgesteld. De kosten gingen omhoog, onder meer door de vele investeringen in voorzorgsmaatregelen en beschermingsmateriaal, maar voedingsbedrijven rekenden zelf die kosten niet door. Eind april diende 70% van de bedrijven een aanvraag in voor tijdelijke werkloosheid als gevolg van het coronavirus, goed voor 30% van de werknemers.

“De sluiting van horeca en foodservice, in combinatie met de daling van de export, zorgde voor een terugval van de omzet met gemiddeld 30%”, aldus Vander Stichele. “De heropening van de horeca is dus goed nieuws voor de vele voedings- en drankenbedrijven die van de ene op de andere dag hun verkoop zagen wegvallen.”

Auteur: Isabelle Braet (Vilt.be)

Snel delen

Afbeelding
Vilt

Vlaams infocentrum land- en tuinbouw