Foto: EPA
De Belgische supermarktketen Delhaize wil af van het dure imago. Met nieuwe prijsverlagingen hoopt de supermarkt klanten terug te krijgen. In Nederland probeert zusterbedrijf Albert Heijn hetzelfde.
Delhaize verlaagt de prijzen van 1.000 producten in het huismerkenassortiment. Eerder werden al 500 producten in prijs verlaagd. Met de nieuwe campagne ‘Onbetaalbaar’ wil de supermarkt Belgische consumenten weer terughalen. Door de grote prijsstijgingen zag Delhaize het aantal klanten verminderen, volgens woordvoerder Roel Dekelver ook door de perceptie dat de supermarkt duurder is. Daar moet verandering in komen.
Prijsfavorieten van Albert Heijn
Albert Heijn is in Nederland ook bezig om van het duurdere imago af te komen. Met extra aandacht voor de Prijsfavorieten en het uitbreiden van het huismerkenassortiment, dat nu goed is voor 2.000 producten. In december vorig jaar lanceerde de Zaanse supermarkt nog een opvallende campagne waarmee het consumenten liet zien dat huismerkproducten goedkoper waren dan die van de concurrent. In de winkels werden grote schermen geplaatst met de prijzen van AH ten opzichte van concurrenten
Alle supermarkten werken aan prijsimago
Niet alleen de supermarkten van Ahold Delhaize proberen klanten te lokken met acties en lage prijzen. Het is een algemene tendens dat supermarkten hard werken aan hun prijsimago vanwege de inflatie, zegt Gino Van Ossel, professor retail bij Vlerick Business School, tegen nieuwssite Vilt. “Dat is voor de zomer al begonnen met Aldi, Lidl en Carrefour die aankondigden dat ze producten in prijs verlaagd hadden. Alleen bleek dat er tegelijkertijd meer producten in prijs stegen.” Het verschil tussen toen en nu is dat de voedingsinflatie erg aan het teruglopen is, zegt Van Ossel, waardoor “de kans reëler is dat er niet meer producten in prijs stijgen dan dalen”.