Skip to content

Belgische supermarkten gehekeld om inspanningen plantaardig

Belgische supermarkten stimuleren hun klanten te weinig om minder vlees en meer plantaardig te eten. Dit ondanks initiatieven om een duurzamer voedingspatroon aan te moedigen.

Updated on:
Nieuws
Retail
Questionmark keek naar het assortiment, de winkelomgeving, reclames en het beleid op gebied van duurzaamheid, voedselverspilling en plantaardig voedsel. - Foto: ANP premium

Questionmark keek naar het assortiment, de winkelomgeving, reclames en het beleid op gebied van duurzaamheid, voedselverspilling en plantaardig voedsel. - Foto: ANP

Belgische supermarkten hebben enkele initiatieven om een plantaardiger en duurzamer voedingspatroon te stimuleren. In de winkels worden consumenten echter te weinig gestimuleerd om minder vlees en meer plantaardig te eten.

Dat is de conclusie uit de Superlijst Milieu België. De Nederlandse denktank Questionmark onderzocht de inspanningen van supermarkten op gebied van duurzaamheid, voedselverspilling en plantaardig voedsel. Dit deed het bureau in opdracht van onder andere Rikolto (organisatie voor een beter voedselsysteem) en Test Aankoop (soort consumentenbond). Volgens het onderzoek, dat zich richtte op Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi en Lidl, leggen de supermarkten de verantwoordelijkheid voor duurzamere voedingskeuzes nu vooral bij consumenten.

Geen concrete doelen

Questionmark keek naar het assortiment, de winkelomgeving, reclames en het beleid. Twee op de drie kant-en-klaarmaaltijden bevatten vlees of vis en 4% van de maaltijden is volledig plantaardig. In de reclamefolders hebben zeven van de tien aanbiedingen vlees of via als hoofdingrediënt, zo vond de organisatie. Hoewel er interessante initiatieven en beleidsmaatregelen zijn voor het stimuleren van een meer plantaardig dieet, ontbreken er concrete doelstellingen. Datzelfde geldt voor voedselverspilling. Hoewel er acties zijn op dit terrein, zijn er geen duidelijke definities, meetbare doelstellingen of rapportages. Alleen Delhaize publiceerde aan actieplan met deze drie punten. Op dit terrein scoort Delhaize het beste.

Kleinere porties vlees en meer plantaardige aanbiedingen

Op het gebied van de eiwittransitie scoort Carrefour het slechtst op dit onderwerp. Colruyt en Delhaize komen het beste uit de bus. Zo zijn in deze winkels de portiegroottes van vlees kleiner en zijn er meer plantaardige aanbiedingen. Lidl heeft, samen met Delhaize het grootste aandeel plantaardige aanbiedingen (bijna 11%). Alle supermarkten lijken zich wel bewust van de eiwittransitie. Questenmark bestempelt de maatregelen die er zijn als wel veelbelovend. Een voorbeeld hiervan is de Veggie Thursday van Carrefour, waarbij bepaalde vegetarische producten 20% korting hebben.

Lees ook: Aandeel omzet uit duurzame voeding neemt toe

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur