Questionmark keek naar het assortiment, de winkelomgeving, reclames en het beleid op gebied van duurzaamheid, voedselverspilling en plantaardig voedsel. - Foto: ANP
Belgische supermarkten hebben enkele initiatieven om een plantaardiger en duurzamer voedingspatroon te stimuleren. In de winkels worden consumenten echter te weinig gestimuleerd om minder vlees en meer plantaardig te eten.
Geen concrete doelen
Questionmark keek naar het assortiment, de winkelomgeving, reclames en het beleid. Twee op de drie kant-en-klaarmaaltijden bevatten vlees of vis en 4% van de maaltijden is volledig plantaardig. In de reclamefolders hebben zeven van de tien aanbiedingen vlees of via als hoofdingrediënt, zo vond de organisatie. Hoewel er interessante initiatieven en beleidsmaatregelen zijn voor het stimuleren van een meer plantaardig dieet, ontbreken er concrete doelstellingen. Datzelfde geldt voor voedselverspilling. Hoewel er acties zijn op dit terrein, zijn er geen duidelijke definities, meetbare doelstellingen of rapportages. Alleen Delhaize publiceerde aan actieplan met deze drie punten. Op dit terrein scoort Delhaize het beste.Kleinere porties vlees en meer plantaardige aanbiedingen
Op het gebied van de eiwittransitie scoort Carrefour het slechtst op dit onderwerp. Colruyt en Delhaize komen het beste uit de bus. Zo zijn in deze winkels de portiegroottes van vlees kleiner en zijn er meer plantaardige aanbiedingen. Lidl heeft, samen met Delhaize het grootste aandeel plantaardige aanbiedingen (bijna 11%). Alle supermarkten lijken zich wel bewust van de eiwittransitie. Questenmark bestempelt de maatregelen die er zijn als wel veelbelovend. Een voorbeeld hiervan is de Veggie Thursday van Carrefour, waarbij bepaalde vegetarische producten 20% korting hebben.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst