Skip to content

Besparing van 50% met budgetmerken

Consumenten die kiezen voor de voordeligste basisproducten in supermarkten besparen gemiddeld 50% op hun boodschappen.

Updated on:
Nieuws
Retail
basisboodschappen premium

Consumenten hebben de basisboodschappen afgelopen jaar met 21% in prijs zien stijgen. - Foto: ANP

Consumenten die kiezen voor de voordeligste basisproducten in supermarkten besparen gemiddeld 50% op hun boodschappen.

Vier jaar geleden bespaarden consumenten daarmee 40%. Het verschil is dus toegenomen. Dat blijkt uit een prijspeiling door de Consumentenbond en een zoektocht naar de laagste prijzen van basisartikelen.

Forse prijsstijgingen

Consumenten hebben de basisboodschappen afgelopen jaar met 21% in prijs zien stijgen. Het gaat hier om producten die veel mensen in huis hebben, zoals rijst, koffie, melk en boter. Met name producten waar tarwe in zit, verse groente, zonnebloemolie en verse vleesproducten werden fors duurder. Zo is de prijs van zonnebloemolie met 135% gestegen en die van kipfilet en rundergehakt met respectievelijk 62% en 58%. Reden voor consumenten om vaker te kiezen voor de goedkoopste merken.

Meeste verschil bij Jan Linders

De Consumentenbond vergeleek voor ruim 100 producten de prijs van het A-merk met de allerlaagste prijs die in de winkel was te vinden. Daarbij is niet gelet op kwaliteitsverschillen. Wel is geprobeerd zoveel mogelijk op elkaar lijkende producten te vergelijken. Klanten die kiezen voor de goedkoopste variant besparen bij alle supermarkten rond 50%. Bij Spar is het verschil met 48% het kleinst en bij Jan Linders met 53% het grootst. Hoeveel een consument bespaart, hangt af van het product. Het verschil kan oplopen tot meer dan 80%. Bij voedingsmiddelen als koffie, appelmoes en frisdrank is de besparing vaak meer dan 70%.

Dirk goedkoopste voor basisproducten

Voor de ruim 100 basisproducten blijkt Dirk de goedkoopste super. Een consument betaalt hier 11% minder dan het gemiddelde. De supermarktketen wordt gevolgd door Vomar en Deka. Opvallend is dat Lidl en Aldi duurder zijn als alleen wordt gekeken naar de laagste prijs, al scoren de discounters nog wel onder het gemiddelde. Ook bij Albert Heijn betalen klanten 1% minder dan het gemiddelde. Jumbo en Plus scoren precies op het gemiddelde. Spar is de duurste winkel voor de basisboodschappen. De prijzen liggen hier 26% boven het gemiddelde. De Consumentenbond stelt verder vast dat huismerken en budgetmerken vaker samenvloeien tot één goedkope lijn basisproducten. Deze trend is vooral zichtbaar bij Albert Heijn en Jumbo.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen