Skip to content

BEUKK helpt boer met opschalen korte keten

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Een boerderijwinkel. Met BEUKK kunnen boeren en producenten bij elkaar inkopen om op deze manier een breed assortiment in bijvoorbeeld boerderijwinkels aan te kunnen bieden. - Foto: ANP premium

Een boerderijwinkel. Met BEUKK kunnen boeren en producenten bij elkaar inkopen om op deze manier een breed assortiment in bijvoorbeeld boerderijwinkels aan te kunnen bieden. - Foto: ANP

Steeds meer boeren en bedrijven zijn actief in de korte keten. De korte keten biedt een eerlijke prijs voor de boer, een kleinere CO2-voetafdruk en gezond eten. Toch hebben veel boeren moeite met het opschalen van hun boerderijwinkel of überhaupt het starten hiervan. Daarin biedt BEUKK (Beter Eten Uit de Korte Keten) oplossingen.

BEUKK is een initiatief van het in maart van dit jaar opgerichte The Food Directors, opgericht door ondernemers Bart de Roos, Michel Jansen en Eloïse van Rijswijk om oplossingen te bieden voor voedselvraagstukken. “We zijn een vrij jonge onderneming, maar met heel veel ervaring”, vertelt Van Rijswijk. “Michel bouwt al meer dan tien jaar aan de software die zich heeft bewezen in de foodbranche. De laatste jaren heeft het vooral als inkoop- en bestelplatform gediend voor met name horeca en catering om eenvoudig bij meerdere leveranciers in een keer te kunnen bestellen”

Meer vraag naar lokaal geproduceerd voedsel

Tijdens de coronapandemie zag Van Rijswijk dat de vraag van de consument verschoof naar meer lokaal geproduceerd eten. “The Food Directors kwam in gesprek met Corné van Roessel, eigenaar van boerderijwinkel en vleesveeboerderij de Walhoeve in Goirle. In samenwerking met een groep boeren en producenten is tien jaar geleden burgerinitiatief ‘Goei Eete’ opgericht, waarvan Van Roessel de webwinkel beheert. Dit initiatief liep echter tegen een aantal uitdagingen aan bij het kunnen opschalen van het concept. Het efficiënt verwerken van de administratie, het aansturen van de logistiek en het gevonden worden door de consument”, vertelt Van Rijswijk. Dat is waar The Food Directors insprong en zo ontstond het BEUKK-platform.

Verkopen via meerdere kanalen

[caption id="attachment_47224" align="alignright" width="175"]Eloïse van Rijswijk is een van de oprichters van BEUKK. Dat is een platform waarop grote organisaties makkelijk lokaal kunnen inkopen. - Foto: Eloïse van Rijswijk Eloïse van Rijswijk is een van de oprichters van BEUKK. Dat is een platform waarop grote organisaties makkelijk lokaal kunnen inkopen. - Foto: Eloïse van Rijswijk[/caption] Met BEUKK kunnen boeren en producenten hun producten via meerdere kanalen verkopen en alle bestellingen makkelijk verwerken. Via hetzelfde platform kunnen de boeren en producenten bij elkaar inkopen om op deze manier een breed assortiment in bijvoorbeeld boerderijwinkels aan te kunnen bieden. “Iedere boer heeft een eigen portal waarin de administratie automatisch bijgehouden wordt. Logistieke partners kunnen zien wat vervoerd moet worden of krijgen de data daarvoor aangeleverd. Op afhaalpunten is zichtbaar wie welke bestelling op komt halen.” De volgende stap die nu gezet wordt, is dat via ingerichte marktplaatsen op het platform organisaties bij de verschillende bronnen kunnen inkopen. Dus naast de consument bindt The Food Directors ook bedrijven, overheids- en zorginstellingen, retailers, horeca en cateringbedrijven aan het platform. “Door slim gebruik te maken van de data creëren wij inzicht, overzicht en controle zodat wij de hele keten zo efficiënt en duurzaam mogelijk kunnen inrichten. Wij brengen de organisaties en boeren in contact over hoe zij aan de vraag kunnen voldoen.”
Boeren kunnen bij ons zelf bepalen welke prijs zij vragen voor een product en afnemers kunnen de hele prijsvorming inzien
Naast afnemers helpen ze ook boeren om te professionaliseren. Door BEUKK krijgen zij inzicht in hun verkopen en boekhouding, maar ze kunnen ook de verkopen van hun eigen webshop hierin bijhouden. “Wij bieden het platform aan in verschillende vormen, hiermee kunnen we de boeren helpen en wordt de mate van ontzorging vergroot. Is er behoefte aan distributie of het beheer van de webshop, dan kan dat worden ingekocht.” “Boeren kunnen bij ons zelf bepalen welke prijs zij vragen voor een product en afnemers kunnen de hele prijsvorming inzien. Zo ontvangen zij een eerlijke marge. Transparantie is hierbij het sleutelwoord.”

Minder schakels in de keten

Hoe kort die keten is, laat Van Rijswijk afhangen van het aantal schakels tussen de boer en de afnemer. “Ik ben van mening dat als het product in Nederland is gemaakt en gekocht dat dan sprake is van een korte keten. Het verminderen van het aantal schakels is waar het voor ons om draait. In Nederland is heel veel verschillend aanbod en moet altijd afgewogen worden waar iets te krijgen is. In Noord-Holland kun je andere producten kopen dan in Limburg. Daar willen wij zeker in helpen, maar feit is: de klant is koning. Wij bepalen niet waar je inkoopt”, vertelt Rijswijk. “Steeds meer consumenten en retailers vragen naar lokale producten. Hiervoor moeten wel bepaalde volumes worden gecreëerd. Wij zorgen voor de juiste verbindingen tussen vraag en aanbod.” Op dit moment is er een samenwerking met Goei Eete in Brabant waarin wordt gekeken of korte-ketenproducten kunnen werken voor grotere organisaties. Als het platform hier slaagt, wil The Food Directors BEUKK in meer regio’s toepassen. “De volgende stap is uitbreiden, maar tot nu toe vind ik het al erg geslaagd.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur