Beyond Meat stelt zijn verwachtingen voor het gehele jaar naar beneden toe bij. Foto: ANP
In dit artikel
Hogere prijzen voor vleesvervangers remmen de groei van de categorie af, doordat consumenten vanwege de inflatie eerder goedkopere vleesproducten of huismerk vleesvervangers kopen.
De verkoop van vleesvervangers van Beyond Meat lijdt daaronder. Dat blijkt uit de presentatie van de halfjaarcijfers van de Amerikaanse vleesvervangerproducent. Beyond Meat, met over het algemeen premium geprijsde vleesvervangers, rapporteerde over het afgelopen kwartaal een daling van de omzet van 1,6%. De omzet kwam uit op $â147 miljoen. De producent verlaagde de prijzen van zijn producten, waardoor de gemiddelde omzet per pond $â4,88 bedroeg, tegenover $â5,69 een jaar eerder.
Afnemende koopkracht van consumenten
âDe belangrijkste oorzaken van volumelekkage voor onze eigen Amerikaanse activiteiten waren inderdaad verschuivingen naar dierlijke eiwitten en naar private label. Deze dynamische afnemende koopkracht van consumenten in supermarkten die goedkopere eiwitten en producten prefereren, oefende een meer dan verwachte druk uit op de categoriegroei en op zijn beurt onze eigen groeiâ, zo zei CEO Ethan Brown in een toelichting op de cijfers.
Verwachtingen bijgesteld
Beyond Meat stelt zijn verwachtingen voor het gehele jaar naar beneden toe bij. Het verwacht nu een omzet van $â470 tot $â520 miljoen, tegenover een eerdere voorspelling van $â560 tot $â620 miljoen. Eén van de oorzaken hiervan is een bijstelling van de verwachtingen in Europa en het Midden-Oosten, waar de groei van Beyond Meat-producten is veranderd van +7% in 2021 tot een krimp van 14% in de eerste helft van 2022. Daarnaast vindt er ook een grotere daling van de verkopen in de Amerikaanse retail plaats: van -3,6% in de eerste 12 weken van 2022 naar -12,5% in de 12 weken tot 10 juli.
Bedrijfskosten verlagen
âWe gingen van een pandemie naar een recordinflatie die het hoogst was in 40 jaar. En voor een sector die nog steeds voet aan de grond krijgt en zich nog steeds in een soort van eerste reeks âdownsâ bevindt, is dat een zeer moeilijke reeks omstandigheden om in te navigerenâ, zo zei Ethan Brown.
De brutowinst bedroeg ruim $â6 miljoen negatief, tegenover $â47,3 miljoen positief vorig jaar. Het nettoresultaat verslechterde van $â19,7 miljoen tot $â97 miljoen. Beyond Meat wil zijn bedrijfskosten verlagen. Daarom gaat het 4% van zijn personeelsbestand, oftewel zoân 40 mensen, ontslaan om bijna $â8 miljoen aan jaarlijkse besparingen te realiseren.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp