Skip to content

Beyond Meat: consument kiest door inflatie voor vlees

Beyond Meat rapporteerde over het afgelopen kwartaal een daling van de omzet van 1,6%.

Beyond Meat stelt zijn verwachtingen voor het gehele jaar naar beneden toe bij. Foto: ANP premium

Beyond Meat stelt zijn verwachtingen voor het gehele jaar naar beneden toe bij. Foto: ANP

Hogere prijzen voor vleesvervangers remmen de groei van de categorie af, doordat consumenten vanwege de inflatie eerder goedkopere vleesproducten of huismerk vleesvervangers kopen.

De verkoop van vleesvervangers van Beyond Meat lijdt daaronder. Dat blijkt uit de presentatie van de halfjaarcijfers van de Amerikaanse vleesvervangerproducent. Beyond Meat, met over het algemeen premium geprijsde vleesvervangers, rapporteerde over het afgelopen kwartaal een daling van de omzet van 1,6%. De omzet kwam uit op $ 147 miljoen. De producent verlaagde de prijzen van zijn producten, waardoor de gemiddelde omzet per pond $ 4,88 bedroeg, tegenover $ 5,69 een jaar eerder.

Afnemende koopkracht van consumenten

“De belangrijkste oorzaken van volumelekkage voor onze eigen Amerikaanse activiteiten waren inderdaad verschuivingen naar dierlijke eiwitten en naar private label. Deze dynamische afnemende koopkracht van consumenten in supermarkten die goedkopere eiwitten en producten prefereren, oefende een meer dan verwachte druk uit op de categoriegroei en op zijn beurt onze eigen groei”, zo zei CEO Ethan Brown in een toelichting op de cijfers.

Verwachtingen bijgesteld

Beyond Meat stelt zijn verwachtingen voor het gehele jaar naar beneden toe bij. Het verwacht nu een omzet van $ 470 tot $ 520 miljoen, tegenover een eerdere voorspelling van $ 560 tot $ 620 miljoen. Eén van de oorzaken hiervan is een bijstelling van de verwachtingen in Europa en het Midden-Oosten, waar de groei van Beyond Meat-producten is veranderd van +7% in 2021 tot een krimp van 14% in de eerste helft van 2022. Daarnaast vindt er ook een grotere daling van de verkopen in de Amerikaanse retail plaats: van -3,6% in de eerste 12 weken van 2022 naar -12,5% in de 12 weken tot 10 juli.

Bedrijfskosten verlagen

“We gingen van een pandemie naar een recordinflatie die het hoogst was in 40 jaar. En voor een sector die nog steeds voet aan de grond krijgt en zich nog steeds in een soort van eerste reeks ‘downs’ bevindt, is dat een zeer moeilijke reeks omstandigheden om in te navigeren”, zo zei Ethan Brown.

De brutowinst bedroeg ruim $ 6 miljoen negatief, tegenover $ 47,3 miljoen positief vorig jaar. Het nettoresultaat verslechterde van $ 19,7 miljoen tot $ 97 miljoen. Beyond Meat wil zijn bedrijfskosten verlagen. Daarom gaat het 4% van zijn personeelsbestand, oftewel zo’n 40 mensen, ontslaan om bijna $ 8 miljoen aan jaarlijkse besparingen te realiseren.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur