Skip to content

Beyond Meat en Oatly verliezen weer marktwaarde

De beurskoers van de twee producenten van plantaardige voedingsmiddelen blijft sterk volatiel.

Updated on:
Business
Achtergrond
Oatly liet in de VS producten terugroepen vanwege zorgen over mogelijke verontreiniging. - Foto: ANP premium

Oatly liet in de VS producten terugroepen vanwege zorgen over mogelijke verontreiniging. - Foto: ANP

Zowel Beyond Meat als Oatly, twee producenten van plantaardige voedingsmiddelen, verloren de afgelopen twee weken weer fors aan marktwaarde.

De beurskoers van deze bedrijven blijft sterk volatiel. De koers van Beyond Meat sloot vrijdag 19 augustus 24% lager dan 14 dagen eerder. Daarmee was de koers weer op het niveau van begin juli en kwam er een eind aan een voorzichtige stijging van de aandelenwaarde.

Vorige week meldde nieuwssite CNBC dat de fastfoodketen Taco Bell een eigen plantaardige vleesvervanger test in vestigingen in de Verenigde Staten. Beyond Meat en het moederbedrijf van de keten, Yum! Brands, tekenden begin vorig jaar echter een deal om samen vleesvervangers te ontwikkelen voor de fastfoodrestaurants. Die deal heeft nog niet geleid tot veel permanente vleesvervangers van het merk op de menu’s. De test van Taco Bell stemde beleggers dan ook negatief, ondanks het feit dat de keten ook zei dat het van plan is om tegen het eind van dit jaar Beyond Meat-producten te gaan verkopen.

Terugroepactie Oatly

De koers van Oatly daalde met 15% naar een van de laagste waardes van dit jaar. Bovenop tegenvallende prestaties en vooruitzichten kwam afgelopen weken een vrijwillige terugroepactie van Oatly-producten in de VS vanwege zorgen over mogelijke verontreiniging van de producten. De zuivelvervangers werden gemaakt door een extern bedrijf. Oatly liet weten alle zaken met het bedrijf beëindigd te hebben en dat het niet langer producten maakt voor Oatly.

Hoewel er geen daadwerkelijke verontreiniging in de producten is gevonden, heeft een terugroepactie en het beëindigen van een samenwerking met een bedrijf negatieve impact. Dat vonden ook beleggers, waardoor aandelen minder in trek waren.

John Deere grootste winnaar op beurs

De grootste winnaar binnen de food- en agribedrijven die Food&Agribusiness volgt was trekkerfabrikant John Deere. De aandelenwaarde steeg met 8%, ondanks tegenvallende kwartaalresultaten en minder goede vooruitzichten. De fabrikant heeft te maken met beperkingen in de toeleveringsketen waardoor wachttijden voor boeren oplopen en er tevens meer kosten zijn. De totale kosten stegen met ruim 24% afgelopen kwartaal. De vraag naar trekkers blijft echter sterk en zowel de omzet als de winst groeien nog steeds. Dat maakte dat beleggers zich wellicht nog steeds comfortabel genoeg voelen bij Deere-aandelen voor de langere termijn.

Al met al deden de food- en agribedrijven het op de beurs beter dan de Europese beursgenoteerde bedrijven en ook iets beter dat de Amerikaanse. De Food&Agribusiness-index steeg met 2,4%, terwijl de AEX-index daalde met 0,4%. De Amerikaanse index S&P 500 steeg met 2%.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur