Beyond verkocht in het derde kwartaal van 2024 minder vleesvervangers, maar ziet de omzet stijgen door prijsverhogingen. Foto: Beyond Meat
In dit artikel
De prijsverlagingen die Beyond Meat een aantal jaar geleden deed, hadden volgens CEO Ethan Brown weinig zin. Er was te veel negatief geluid rond de categorie vleesvervangers, dus de prijs maakte geen verschil.
Beyond Meat reflecteert op de prijsverhogingen die de producent sinds dit jaar heeft doorgevoerd voor zijn plantaardige vleesvervangers. Dit heeft een positief effect op de resultaten van het bedrijf en het is een lijn die het bedrijf voort wil zetten. In 2022 zette het bedrijf volop in op prijsverlagingen en mikte het bedrijf op prijsgelijkheid met vlees. Dat had niet het gewenste effect.
Brown: “Ik weet niet zeker of het ertoe zou hebben gedaan welke prijs we voor het product hadden gekozen op het moment dat we dat deden. Er was zoveel ander lawaai van de campagnes die tegen de categorie werden gevoerd. En er was ongelooflijke concurrentie tussen vleesvervangers die op de markt kwamen en geen geweldige producten waren.”
Premiumprijs
In 2024 kiest de vleesvervangerproducent juist voor prijsverhogingen en positioneert het zichzelf als een premiumproduct. Brown stelt dat ze bij sommige producten wel prijsgelijkheid hebben behaald en in bepaalde categorieën ook blijven inzetten op betaalbaarheid.
Dit jaar introduceerde Beyond Meat een nieuwe stijl vleesvervangers met ‘betere’ ingrediënten. Met die lancering voerde het ook de prijs van de producten verder op. “Maar als we een premiumproduct met premium-ingrediënten introduceren waarvan de toeleveringsketen voor ons nog in de kinderschoenen staat, gaan we dat tegen een premiumprijs aanbieden.”
Beyond Meat verkoopt minder
De Amerikaanse vleesvervangerfabrikant ziet de nieuwe strategie zijn vruchten afwerpen. De omzet steeg in het derde kwartaal van 2024 naar $81 miljoen. Met dank aan de prijsverhogingen stijgt de omzet per Amerikaanse pound product met 16%. Dit verklaart ook de gestegen omzet, want Beyond Meat verkocht minder vleesvervangers dan in hetzelfde kwartaal in 2023. Ook in vergelijking met het tweede kwartaal verkocht het bedrijf minder plantaardige burgers. In dat vorige kwartaal verkocht het 20 miljoen pound (9 miljoen kilo) aan producten. In het derde kwartaal daalde dit naar 17 miljoen pound (7,5 miljoen kilo).
Het nettoverlies daalt verder naar $27 miljoen in vergelijking met het tweede kwartaal, waarin Beyond Meat verlies leed van $34 miljoen.
Groei dankzij foodservice
Daarnaast is het resultaat verbetert door nieuwe foodservice-samenwerkingen. Zo introduceerde McDonald’s Frankrijk nieuwe Veggie McPlant Nuggets gemaakt door Beyond Meat. Ook in de Verenigde Staten heeft de vleesvervangerproducent een grote fastfoodketen aan zich weten te binden. Beyond Meat laat niet weten om welk bedrijf het gaat, maar eerder dit kwartaal introduceerde kipketen KFC Beyond Meat-producten op het menu. Hierdoor stijgt de verkoop van kipvervangers van de producent.