Foto: ANP
Beyond Meat verbetert de marges door de Beyond IV-generatie, klassieke Beyond-producten die gezonder zijn. Aan deze nieuwe producten zit ook een nieuw prijskaartje.
De Beyond IV-producten slaan aan, vertelt CEO Ethan Brown. Dat is goed voor het bedrijf, want het heeft alle hoop gevestigd op de gezondere versie van hun producten om eindelijk winstgevend te worden. Op 21 februari lanceerde Beyond Meat de nieuwe burger, gemaakt met avocado-olie en met meer eiwitten. De eerste resultaten zijn nu al te zien, vooral in de brutowinst-marge. In het eerste kwartaal bleef dit steken op 2,2%, maar in het tweede kwartaal is dit 14,7%. De nettowinst per pound is in vergelijking met vorig jaar met 6,1% toegenomen.
De IV-generatie is ook verder uitgerold en bevat nu drie producten: Beyond Burger, Beyond Beef en Beyond Dinner Sausage. In Nederland zijn de vernieuwde producten nog niet te koop.
Beyond en Impossible blijven over
Brown vertelt wel dat het een moeilijke markt blijft, vooral in de VS waar hij verwacht dat de markt nog steeds zwak is. Het volume verkochte producten nam met 23% af in vergelijking met het voorgaande jaar. “Supermarkten reageren verschillend op de afnemende verkopen”, zegt Brown. “Sommige verplaatsen producten van vers naar vries of andersom en andere voeren de druk op bij minder verkopende merken. In dat geval, denk ik dat wij als Beyond en onze concurrent Impossible Foods profiteren en overblijven als de twee grootste spelers.”
Kipproducten lopen slechter in EU
Ook in Europa zit de markt niet helemaal mee. Brown stelt dat er grote verschillen zijn tussen de landen en ziet Duitsland als een van de belangrijkste markten voor het bedrijf. “Als we over het algemeen kijken naar Europa zien we dat de burger en andere rundvleesproducten het goed doen. Ik denk dat we wel wat moeite hebben gehad met het kipportfolio.” Beyond Meat zegt dat de resultaten op het continent ook wat tegenvallen, doordat de kip producten minder goed lopen dan verwacht.
De omzet van het bedrijf daalde met 9% in vergelijking met vorig jaar, maar de $93,2 miljoen is beter dan voorspeld. Het verlies nam af van $53,5 miljoen in het eerste kwartaal naar $34,5 miljoen.