Producten met de vernieuwde huisstijl BIO+.
In dit artikel
Superunie heeft het merk BIO+ gerestyled. De 13 supermarktorganisaties verbonden aan de inkooporganisatie, willen groeien in bio.
BIO+ nieuwe stijl
Afgelopen jaar is het uiterlijk van de BIO+-producten ingrijpend aangepast en het merk opnieuw gepositioneerd. De grote gekleurde letters âBioâ, met het plusteken op de verpakkingen, zijn niet te missen. Doel van Superunie is om toegankelijk te zijn voor de consument die biologisch wil kopen, maar het nog niet automatisch doet. Tegelijk moest het merk ook herkenbaar blijven voor de consument van het eerste uur. âWe hebben gezocht naar een goede balans tussen opvallen in het schap, de herkenbaarheid van biologisch en het toegankelijk maken van biologischâ, zegt Groos. Ze verwacht dat alle producten eind maart met een nieuw design in de winkels liggen.We hebben gezocht naar een goede balans tussen opvallen in het schap, herkenbaarheid en toegankelijkheidConsumenten kiezen steeds vaker voor biologisch. De omzet van biologische producten binnen supermarkten in Europa steeg in 2020 met 8%. Ook voor komende jaren wordt groei voorzien. âOnze leden groeiden de afgelopen jaren harder in biologisch dan de markt en hebben ambitieuze doelstellingenâ, legt Groos uit. Met BIO+ kunnen leden gezamenlijk hun aandeel biologisch nog verder vergroten.â Tegelijk zetten de verschillende supermarktorganisaties ook zelf stappen om bio te vergroten, bijvoorbeeld door biologische producten op te nemen in het huismerk.
Betaalbare producten
Superunie wil onder het eigen BIO+-merk producten in de markt zetten met de kwaliteit van een A-merk. Naast herkenbaar en betrouwbaar moet BIO+ volgens de productmanager ook âschappelijk geprijsdâ zijn. Deze eigenschappen bieden desgevraagd ook de meerwaarde van BIO+ ten opzichte van een product met alleen het officiële biologische keurmerk. Tegelijk is volgens haar zonneklaar dat een biologisch merk niet zonder officieel biologisch keurmerk kan. Dit garandeert een geborgde controle van de totale productieketen. Opvallend is dat Superunie, en dus de leden, nadrukkelijk via de verpakkingen van BIO+ wil communiceren met de klant. Er is nog veel onwetendheid over biologisch en de verschillende keurmerken. Maar ook over andere zaken als verpakkingen. Waarom worden biologische komkommers bijvoorbeeld in plastic verpakt? Groos: âJuist op de verpakking willen we dat, daar waar mogelijk, uitleggen zodat het direct zichtbaar is voor de consument.â Ook het feit dat biologische producten vaak duurder zijn dan reguliere producten is een onderwerp waar Superunie over communiceert. âWe proberen de consument duidelijk te maken waarom het logisch is dat biologische producten, met meer aandacht voor dier en milieu, meestal wat duurder zijn.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij