Skip to content

BIO+ derde grootste merk Superunie, inkooporganisatie ziet vraag naar bio toenemen

Superunie wil groeien in biologisch en heeft daarom het merk BIO+ gerestyled.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Biologische producten met de vernieuwde huisstijl BIO+. premium

Producten met de vernieuwde huisstijl BIO+.

Superunie heeft het merk BIO+ gerestyled. De 13 supermarktorganisaties verbonden aan de inkooporganisatie, willen groeien in bio.

BIO+ is het biologische eigen merk van Superunie, de inkooporganisatie van 13 supermarktorganisaties in Nederland. Het merk, dat in 2018 werd overgenomen, is uitgegroeid tot het derde grootste merk van de inkooporganisatie. “Inmiddels kiezen 7 op de 10 consumenten steeds vaker voor een biologisch alternatief”, zo geeft productmanager BIO+ Marloes Groos aan. Ze geeft verschillende redenen waarom Superunie het merk 4 jaar geleden besloot over te nemen. Zo werd het BIO+-merk al door een aantal Superunie-leden gevoerd. Het merk was dus al bij een deel van de klanten bekend. Daarbij zag Superunie de vraag naar biologische producten toenemen. [caption id="attachment_53949" align="alignleft" width="300"]BIO+ Supermarktorganisaties zetten ook zelf stappen om de afzet van bioproducten te vergroten, bijvoorbeeld door ze op te nemen in het huismerk. - Foto Koos Groenewold[/caption] Het BIO+-assortiment telt circa 350 artikelen, verdeeld over alle afdelingen van de supermarkt. Van ultra vers tot kruidenierswaren. Dit aantal is sinds de overname redelijk stabiel gebleven. Een aantal producten dat minder liep, is verdwenen, maar daar zijn weer andere producten voor teruggekomen. Superunie kijkt altijd naar mogelijkheden om het biologische assortiment verder uit te breiden. “Als de verkoop van biologisch verder gaat toenemen, is dat natuurlijk een logisch gevolg”, aldus Groos.

BIO+ nieuwe stijl

Afgelopen jaar is het uiterlijk van de BIO+-producten ingrijpend aangepast en het merk opnieuw gepositioneerd. De grote gekleurde letters ‘Bio’, met het plusteken op de verpakkingen, zijn niet te missen. Doel van Superunie is om toegankelijk te zijn voor de consument die biologisch wil kopen, maar het nog niet automatisch doet. Tegelijk moest het merk ook herkenbaar blijven voor de consument van het eerste uur. “We hebben gezocht naar een goede balans tussen opvallen in het schap, de herkenbaarheid van biologisch en het toegankelijk maken van biologisch”, zegt Groos. Ze verwacht dat alle producten eind maart met een nieuw design in de winkels liggen.
We hebben gezocht naar een goede balans tussen opvallen in het schap, herkenbaarheid en toegankelijkheid
Consumenten kiezen steeds vaker voor biologisch. De omzet van biologische producten binnen supermarkten in Europa steeg in 2020 met 8%. Ook voor komende jaren wordt groei voorzien. “Onze leden groeiden de afgelopen jaren harder in biologisch dan de markt en hebben ambitieuze doelstellingen”, legt Groos uit. Met BIO+ kunnen leden gezamenlijk hun aandeel biologisch nog verder vergroten.” Tegelijk zetten de verschillende supermarktorganisaties ook zelf stappen om bio te vergroten, bijvoorbeeld door biologische producten op te nemen in het huismerk.

Betaalbare producten

Superunie wil onder het eigen BIO+-merk producten in de markt zetten met de kwaliteit van een A-merk. Naast herkenbaar en betrouwbaar moet BIO+ volgens de productmanager ook ‘schappelijk geprijsd’ zijn. Deze eigenschappen bieden desgevraagd ook de meerwaarde van BIO+ ten opzichte van een product met alleen het officiële biologische keurmerk. Tegelijk is volgens haar zonneklaar dat een biologisch merk niet zonder officieel biologisch keurmerk kan. Dit garandeert een geborgde controle van de totale productieketen. Opvallend is dat Superunie, en dus de leden, nadrukkelijk via de verpakkingen van BIO+ wil communiceren met de klant. Er is nog veel onwetendheid over biologisch en de verschillende keurmerken. Maar ook over andere zaken als verpakkingen. Waarom worden biologische komkommers bijvoorbeeld in plastic verpakt? Groos: “Juist op de verpakking willen we dat, daar waar mogelijk, uitleggen zodat het direct zichtbaar is voor de consument.” Ook het feit dat biologische producten vaak duurder zijn dan reguliere producten is een onderwerp waar Superunie over communiceert. “We proberen de consument duidelijk te maken waarom het logisch is dat biologische producten, met meer aandacht voor dier en milieu, meestal wat duurder zijn.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen