Skip to content

Biologisch marktaandeel in België naar 3,5%

Het marktaandeel van biologisch in België is afgelopen jaar gestegen van 3,2% naar 3,5%.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Het marktaandeel van biologisch in België is afgelopen jaar gestegen van 3,2% naar 3,5%. In Wallonië ligt het marktaandeel nog steeds meer dan dubbel zo hoog als in Vlaanderen. De Vlamingen lijken wel bezig aan een inhaalslag.

Dat blijkt uit een analyse van GfK Belgium in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Biomarkt van € 992 miljoen

In België werd afgelopen jaar een bedrag van € 992 miljoen besteed aan biologische producten. Dat is 4% meer dan in 2020. De Vlamingen besteedden met een bedrag van € 399 miljoen 7% meer aan bio dan in 2020. Deze stijging volgt op een eerdere sterke stijging van 16% in 2020. De stijging is te danken aan een hogere aankoopfrequentie en een hoger besteed bedrag per aankoop. In Vlaanderen ligt het marktaandeel bio nu op 2,4% (2020: 2,2%).

Vlaanderen loopt, ondanks meer inwoners, wat betreft de ontwikkeling van de biologische markt achter op Wallonië. Het biologische marktaandeel in Wallonië steeg van 4,7% naar 4,9%. In 2021 besteedden de Walen een bedrag van € 447 miljoen aan bio. Het verschil tussen beide regio’s is daarmee gedaald van € 72 miljoen in 2020 naar € 48 miljoen in 2021.

Besteding per persoon

In Vlaanderen lag de besteding aan biologische producten per persoon in 2021 op gemiddeld € 63 per jaar. In Wallonië was dit met € 126 het dubbele. Opvallend is dat de inwoners van Brussel met € 130 gemiddeld het hoogste bedrag aan biologische producten spendeerden. Het gemiddelde in België ligt op € 90. Deze bedragen blijven nog ver achter bij die van de koploper in de EU, Denemarken. In 2020 besteedden de Denen gemiddeld € 384 aan biologische producten.

Vers

Voor verse biologische voeding was 2021 volgens VLAM een uitstekend jaar. Het marktaandeel van verse biologische voeding binnen de totale verse voeding steeg in Vlaanderen van 2,8% naar 3,4%. Wel zijn de verschillen tussen producten groot. Biologische eieren doen het goed met een marktaandeel van 12,6%, op de voet gevolgd door vleesvervangers met 11,9%. Biologische groente heeft een marktaandeel van 6,3%, biologische aardappelen 5,2% en biologisch fruit 4%. Ook biologisch brood doet het goed met een marktaandeel van 3,7%.

Assortiment groeit

Het assortiment biologische producten groeit. In 2013 waren er nog geen 9.000 verschillende producten. Afgelopen jaar stond de teller al op 16.500 producten. Er zijn ook steeds meer verwerkte en voorverpakte bio-producten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen