Skip to content

Bionext: consument bereid meerprijs biologisch te betalen

Het aantal consumenten dat meer wil betalen voor biologische producten stijgt na uitleg biologisch.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Peter Roek premium

Foto: Peter Roek

Het aantal consumenten dat meer wil betalen voor biologische producten stijgt na uitleg wat biologisch is, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Bionext.

Dat blijkt uit onderzoek van het Future of Food Institute, in opdracht van de brancheorganisatie van de biologische sector Bionext. Het onderzoek werd afgelopen december online uitgevoerd onder 500 consumenten.

Biologisch vaak duurder

De consumenten werd op verschillende manieren uitgelegd wat positieve eigenschappen van biologisch zijn. Opvallend is dat het verhaal over biologisch dat uitlegt dat de boer meer geld krijgt om biologisch te kunnen boeren, het meest positieve effect had. Biologische producten zijn vaak duurder, onder andere omdat er in de productie geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest wordt gebruikt. Daardoor is de biologische werkwijze arbeidsintensiever. Maar bijvoorbeeld ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de biologische boer. Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de respondenten na deze uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52% van de controlegroep. Genoemde informatie is volgens de onderzoekers overtuigender, omdat het veelal nieuwe informatie is. De andere twee insteken over gezondheid en klimaat, zijn al grotendeels bekend. Het verhaal over gezondheid was het minst effectief van de drie. Met 60% zeer of enigszins positief is de perceptie nauwelijks hoger dan in de controlegroep.

Hogere prijs werkt negatief

Al langer is bekend dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Dat werd ook in dit onderzoek bevestigd. Consumenten moeten volgens de brancheorganisatie de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te willen betalen. Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Dit betekent dat er enorm veel ruimte is als het gaat om het vergroten van de kennis van consumenten. Welke informatie de consument krijgt, heeft ook effect op hun houding. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch”, aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.

Dierenwelzijn

Uit het onderzoek blijkt dat het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%). Vandaag (maandag 10 januari) is de Biokennisweek gestart, het jaarlijkse evenement van brancheorganisatie Bionext, met 115 webinars en een livestream vanuit de studio.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen