Foto: Canva
In dit artikel
Om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen start Bionext de campagne âDe mooiste boodschap is bioâ.
Door de inzet van nudging, ofwel subtiele aanpassingen in de online en fysieke winkelomgeving zoals informatie, kleuren, stickers en looproutes in de supermarkt, worden consumenten onbewust gestimuleerd om voor biologisch te kiezen. Het gaat om een al eerder aangekondigde Europese campagne die tegelijkertijd in Zweden, Finland en België wordt uitgerold.
Pilot met zuivel in Gelderland
Uit een pilot met zuivel in twee supermarkten in Gelderland bleek dat de verkoop van biologische melk als gevolg van nudging steeg met gemiddeld 47%. Momenteel loopt er nog een pilot bij twee filialen van Jumbo en Plus in Noord-Brabant om inzicht te krijgen in het stimuleren van de verkoop van biologische groenten en fruit. De resultaten van deze pilot worden eind juni gepresenteerd.
Stimuleren van de vraagzijde
Diverse retailpartijen hebben volgens Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, al kenbaar gemaakt zich te willen verbinden aan de campagne. Komende maand vinden er gesprekken plaats om de mogelijkheden verder uit te werken voor categoriegerichte nudges op onder andere zuivel, AGF, ontbijtgranen.
De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren meer zeker zijn van afzet. Bionext benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde. De Europese commissie heeft de ambitie van een biologisch landbouwareaal van 25% in 2030. Een enorme uitdaging in Nederland, gezien het huidige biologisch areaal aandeel van 4,6%.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp