Nieuwe plantaardige producten of nieuw ontworpen verpakkingen, zoals deze van THIS, hebben opvallend vaak een blauwe kleur. Foto: THIS
In dit artikel
Hoewel groen de logische keus lijkt voor plantaardige eiwitten, hebben nieuwe producten of nieuw ontworpen verpakkingen opvallend vaak een blauwe kleur.
Van plantaardige boter tot een protein bowl: blauw lijkt de trend voor nieuwe plantaardige producten. In een onderzoek van de non-profitorganisatie ProVeg kwam blauw uit de bus als een kleur die stond voor betaalbaarheid en kwaliteit. Het lijkt erop dat een aantal merken dat ook willen uitstralen met hun nieuwe producten of nieuwe merkpositionering.
Van kraftpapier naar blauw
Toegegeven, Blue Band heeft blauw in de merknaam, dus een blauwe verpakking voor zijn plantaardige boter ligt voor hand. Toch had Roombeter eerst een wat meer gouden kuipje en de wikkel van het plantaardige boterblok was meer kraftpapier dan blauw. Met de noodgedwongen naamswijziging naar Blue Band Heerlijk Romig nam blauw de verpakking weer over.
High protein-producten zijn blauw
HAK lanceerde in november 2024 een nieuw product genaamd Protein Bowl in een grotendeels blauwe verpakking. De Protein Bowls zijn eenpersoonsmaaltijden rijk aan plantaardige eiwitten, zoals linzencurry en jackfruit-rendang. Het product speelt in op de high protein-trend. Dat kan de keuze voor blauw hebben gemotiveerd. De concurrent, Bonduelle, heeft namelijk een soortgelijk product genaamd Lunch Bowl. De Lunch Bowl-verpakking verschilt per variant van kleur maar heeft groene blaadjes en het groene Bonduelle-logo als basis. De nadruk ligt daar meer op een kant-en-klare lunch die bestaand uit verschillende eiwitrijke plantaardige ingrediënten.
Herpositionering van THIS
Ook het Britse merk THIS, een kleine speler met vleesvervangers in de Nederlandse retail, wil van zijn zwart-witte verpakking naar een blauwe. De verpakking toont het product op een vork in de wolken, want “onze producten zijn gewoonweg hemels”. De eerdere strakke verpakking kon wel ‘een opfrisser gebruiken’ meldt het bedrijf op LinkedIn verder over het nieuwe ontwerp.
Aandacht vangen met kleur
In de 90 seconden die een consument gemiddeld neemt voor productkeuze kan de verpakkingskleur de aandacht grijpen of juist doen verslappen. De non-profitorganisatie ProVeg deed onderzoek naar hoe de kleur van de verpakking werkt in het vleesvervangerschap.
Lees ook: De impact van verpakkingskleur op de keuze voor plantaardige vleesvervangers
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.