Bright Beet Book is gemaakt van suikerbieten, maar ook online te raadplegen. Foto: Cosun Beet Company
In dit artikel
De biet is meer dan een suikerproducent. Dat onderstreept Cosun Beet Company met zijn Bright Beet Book.
In een tijdperk waarin suikerconsumptie om gezondheidsredenen onder druk staat, moet je als leverancier van dat product creatief zijn. En dat is Cosun Beet Company (CBC), getuige het boek met meer dan 130 toepassingen van de suikerbiet: Bright Beet Book. Toepassingen in voeding (van gebak tot marinades), van textiel (zoals sportkleding) tot cosmetica (lippeeling) en functies als antivriesmiddel in vaccins of de vervanger van microplastics.
Van puur suikerproducent naar andere, sterk biobased, toepassingen van de suikerbiet
Met dit boek, verrassend genoeg een âouderwetsâ fysiek boek van papier, onderstreept Cosun Beet Company de koerswijziging van het bietenverwerkende bedrijf. Van puur suikerproducent naar andere, sterk biobased, toepassingen van de suikerbiet. Het boek werd afgelopen donderdagmiddag in een online talkshow vanuit het Cosun innovation center in Dinteloord de wereld in geholpen. Het blijkt dus inderdaad een papieren bundel, wat niet zo modern lijkt, maar wel eentje van suikerbietenpapier gemaakt in plaats van papier uit hout. Dat is dan wel weer erg vernieuwend. Dat illustreert mooi waar het bedrijf mee bezig is. Een e-book van de innovaties bestaat overigens ook.
Groeien in plantbased producten
In de talkshow wordt de samenwerking met Avantium aangestipt, die moet leiden tot de eerste plantaardige glycolenfabriek in 2025. Die glycolen zijn bouwstenen voor verschillende toepassingen zoals kleding en coatings, die uit de biet worden gedestilleerd. Ook Unilever komt aan tafel, in de persoon van John Chapman, Senior Scientist Microbiology. âWij willen aanzienlijk groeien in plantbased producten. In de ijsjes kunnen we bijvoorbeeld een deel van de zuivel vervangen. Mensen eten veel meer thuis sinds de coronapandemie en ze willen goed en betrouwbaar voedsel.â Dat kan Unilever onder meer met nieuwe Cosun-producten invullen.
Volgens mij kunnen we sommige producten beter gewoon uitfaseren
Een kritische noot brengt Werner Schouten (voormalig voorzitter Jonge Klimaatbeweging), die de jeugd vertegenwoordigt. âIk ben enthousiast over de biobased initiatieven in dit boek, want de jeugd wil gezonder en duurzamer leven. Maar ik vraag me wel af of we alles duurzamer moeten willen maken. Volgens mij kunnen we sommige producten beter gewoon uitfaseren. Zoals de genoemde lippeeling en andere vormen van cosmetica. En nieuwe vormen van plastic. Dat kan toch wel anders allemaal? We moeten kritisch zijn op wat relevant is en wat niet.â
Meegaan met de tijd
Daar heeft CBC-CEO Paul Mesters niet gelijk een pasklaar antwoord op, maar hij komt Schouten wel tegemoet. De transitie waarin CBC zit is uiteraard een proces waarin verandering evident is en daarmee aanpassingen mogelijk. Ook toont Mesters zich begripvol tegenover Schoutens relaas over het promoten van gezonde voeding en de mogelijkheden van een vorm van belasting op ongezonde ingrediënten zoals suiker. Door mee te gaan met de tijd, kan het bedrijf zich immers op andere takken van sport richten.
De biet is zoveel meer dan suiker. We halen er uit wat er in zit
Mesters: âDe biet is zoveel meer dan suiker. We halen er uit wat er in zit. We maken dit bijzondere gewas volledig circulair, zo kennen we nu al geen afval in ons gehele verwerkingsproces. Het productaanbod is de afgelopen jaren al veel breder geworden. Onze ambitie is om over tien jaar een derde van de winst van de biet uit andere producten dan suiker te laten komen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst