Skip to content

Boerderijwinkels leveren stevig omzet in na corona

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Boerderijwinkels zien de bestedingen van consumenten de laatste maanden fors dalen in vergelijking met hun aankopen tijdens de coronajaren. - Foto: ANP/Flip Franssen premium

Boerderijwinkels zien de bestedingen van consumenten de laatste maanden fors dalen in vergelijking met hun aankopen tijdens de coronajaren. - Foto: ANP/Flip Franssen

Groentenspeciaalzaken, en vooral boerderijwinkels, verliezen omzet na twee jaar coronapiek.

Consumenten besteden duidelijk minder in boerderijwinkels de laatste maanden. In maart lag de omzet gemiddeld op een index van 92 punten tegen 176 vorig jaar. Bij groentenspeciaalwinkels is de terugval iets minder, maar ook nog altijd van 107 naar 80 punten, maakte onderzoeksbureau GfK bekend.

De daling gaat dus harder bij boerderijwinkels. Dat wordt gedeeltelijk herkend bij Goertz Asperges in Maria Hoop. De boerderijwinkel kent door het aspergeseizoen nog veel aanloop. “Het is wel iets minder dan in de vorige twee jaar, maar het is nog wel meer dan voor de coronajaren”, laat familie Goertz weten. “De vlucht die we zagen, is nu wat minder inderdaad.”

Mensen gaan er ook weer op uit en besteden hun geld op een andere manier

Ook bij de boerderijwinkel De Witte Schuur in Culemborg wordt door familie Herwijnen gevoeld dat de consument andere bestedingen doet. Dat kan komen door het einde van de coronamaatregelen of misschien wel door de gestegen inflatie. “We horen het ook om ons heen. We hebben een plaatselijke slager die aan ons levert en die tijdens corona medewerkers aannam, maar die nu ook weer moet laten gaan. Mensen gaan toch weer meer naar de supermarkt, maar ze gaan er ook weer op uit en besteden hun geld op een andere manier”, laat ondernemer Connie van Herwijnen weten.

Een deel van de klanten doet aankopen voor thuisconsumptie, maar een deel van de klanten van De Witte Schuur is recreant en bezoekt ook het terras. Op Koningsdag bleek dat klanten er weer meer op uit trekken. “Vorig jaar op Koningsdag stond hier een rij voor tompoezen uit onze eigen bakkerij. Dit jaar was dat een stuk minder. Mensen gaan toch weer activiteiten plannen.”

Meebewegen met klant

Voor De Witte Schuur is dat op te vangen. “We proberen mee te bewegen met de klanten door nieuwe dingen. Nu hebben we bijvoorbeeld ijsverkoop. Dat is een gouden greep.” Ook bij De Witte Schuur is het omzetniveau niet terug gezakt naar 2019. “We zijn een jong groeiend bedrijf. We kunnen het dus moeilijk vergelijken.”​

De boerderijverkoop zit over meerdere jaren bezien nog wel in de lift. De totale boerderijverkoop groeide in omzet tussen 2013 en 2020 van een geschatte € 89 miljoen naar € 370 miljoen. Het aantal bedrijven dat eigen producten op het erf verkoopt, is gestegen van 2.850 naar 3.870, blijkt uit recent onderzoek naar de korte keten door Wageningen UR.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

jeroen verheul
Jeroen Verheul

Redacteur