Skip to content

BOON verlaagt prijzen om peulvruchten toegankelijker te maken

Updated on:
Nieuws
Retail
BOON

Het hoofdassortiment van BOON ligt per 1 april 2025 voor 30% minder in de supermarkt. Foto: Boon

Peulvruchtenproducent BOON kondigt een blijvende prijsverlaging van ruim 30% aan op het hoofdassortiment. De lagere prijs voor BOON-producten per 1 april 2025 moet de keuze voor peulvruchten laagdrempeliger maken.

Met deze stap wil het bedrijf de consumptie van bonen in Nederland stimuleren en bijdragen aan een toekomstbestendig voedselsysteem. Volgens directeur Ruben Bringsken zijn peulvruchten dé eiwitbron van de toekomst. “De marge die we maken, investeren we in het verkorten van de keten, vanaf de teelt tot aan de verwerking in onze duurzame verpakkingen,” legt hij uit. “Door onze prijzen structureel te verlagen, maken we bonen toegankelijker en vergroten we onze positieve impact.”

Drempel wegnemen voor consumenten

BOON wil peulvruchten naast duurzaam en voedzaam ook als betaalbaar alternatief neerzetten voor dierlijke eiwitten. “Een kleine verandering in eetgewoonten kan een groot verschil maken voor de planeet,” stelt Bringsken. “Met deze prijsverlaging nemen we de laatste financiële drempel weg, zodat consumenten makkelijker kunnen kiezen voor peulvruchten.”

Nieuwe fase zonder grootschalige marketing

Een belangrijk onderdeel van deze strategie is om meer bonen uit Nederland te halen. Dit biedt Nederlandse boeren afzetzekerheid en helpt hen om meer peulvruchten te telen. BOON blijft een eerlijke prijs betalen aan telers en ondersteunt ze bij het verduurzamen van hun teeltmethoden. Dit doen zij onder andere door de aanleg van een Bonenbos in Nederland. Tegelijkertijd verschuift het bedrijf zijn marketingstrategie. “We stoppen met grote marketingcampagnes en focussen ons op samenwerkingen met vooruitstrevende retailers die onze missie delen,” aldus Bringsken.

Vernieuwend merk

BOON heeft de afgelopen jaren de categorie nieuw leven ingeblazen met innovatieve producten zoals bonen in wereldse sauzen, verpakt in duurzame kartonnen pakjes. “Nu BOON naamsbekendheid heeft, is het tijd voor de volgende stap: producten toegankelijker maken en eerlijke prijzen garanderen in de gehele keten,” besluit Bringsken.

Snel delen